Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har neutrala stötdämpande skor lika mycket uppbyggnad och dämpning i hälen som stabilitetsskor? Är dessa bättre om man vill undvika skor som gör att man lättare landar på hälen?
Hur är det med lättviktsskor - saknar de stötdämpning? Går de att springa al

Om du inte landar på hälen behövs ingen stötdämpning så du kan springa i vilka skor som helst.

Olle: Det där var väl ändå inte svar på den ställda frågan?
*också nyfiken på ett faktiskt svar*

Man kan landa på hälen i alla skor. Det är bara det att om man inte har en uppbyggd sko med tjock hälkudde så gör det ont.

Och har man en tjock hälkil så blir det lite svårare att springa på framfoten, vilket är den teknik som rekommenderas för ett bra,

Kan väl tillägga då att lättviktsskor är mindre dämpade ffa i fram o mellandelen av skon men även hälen är mindre.

Ni får ursäkta att jag var så kort, blev avbruten av ett trött barn som behövde sin pappa tidigare.

Ett riktigt svar då: Det jag skrev var som jag ser det ett något knapphändigt svar på de sista två frågorna. Lätta skor går utmärkt att springa i på alla

Stig, det var därför jag undrade om neutrala stötdämpande skor till skillnad från stabilitetsskor har lika tjock stötdämpning på hälen?

Vad ska man välja för skor om man inte vill ha en sån tjock hälkudde som gör det svårare att landa på mellan/framfoten?

Ska du springa i terräng så har Inov-8 många skor där man har en mindre hälkil än vanligt. Tycker de funkar bra för min del.

De har väl skor för asfalt också, men där har jag ingen erfarenhet.

Annars kan man väl ta vilken sko som helst, med så platt sul

Lätta tävlingsskor brukar ha en tunnare sula från häl till framfot.