Quote from Guest on 10 October 2010, 15:50Jag har i 4 månader radikalt ändrat mitt löpsteg/teknik. Att löpa på framfoten ger mig mer driv, träningsverk som om jag va helt otränad och ca 1 minuts sämre tid på varje km. När tekniken väl sitter gissar jag att jag kommer att vara snabbare än innan. O
Jag har i 4 månader radikalt ändrat mitt löpsteg/teknik. Att löpa på framfoten ger mig mer driv, träningsverk som om jag va helt otränad och ca 1 minuts sämre tid på varje km. När tekniken väl sitter gissar jag att jag kommer att vara snabbare än innan. O
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 16:00Oj! Jag har gjort samma transformering från rejäl hälrull till mittfot/framfot och jag ligger på ungefär samma kilometertider som tidigare, men däremot har medelpulsen på likvärdiga pass gått ner (och har upptäckt att jag kan få träningsverk i vaderna).
Oj! Jag har gjort samma transformering från rejäl hälrull till mittfot/framfot och jag ligger på ungefär samma kilometertider som tidigare, men däremot har medelpulsen på likvärdiga pass gått ner (och har upptäckt att jag kan få träningsverk i vaderna).
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 17:10Varför ändra?
Varför ändra?
Quote from Susan Hartley on 10 October 2010, 17:18Jag tänker som Conny.
Det behöver givetvis inte vara så att du har gjort en förändring till något som är sämre, på sikt kanske du når bättre resultat än vad du annars skulle ha gjort, Men personligen skulle jag nog sett en så pass stor försämring i temp
Jag tänker som Conny.
Det behöver givetvis inte vara så att du har gjort en förändring till något som är sämre, på sikt kanske du når bättre resultat än vad du annars skulle ha gjort, Men personligen skulle jag nog sett en så pass stor försämring i temp
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:25mmm, det håller jag med om. Men jag har ett löparknä på vänstersidan som börjat plåga mig lite för ofta. Faktum är att jag har ett kort löpsteg vilket jag kompenserar för genom att skjuta fram underbenet långt framför kroppen (overstriding*) på sikt leder
mmm, det håller jag med om. Men jag har ett löparknä på vänstersidan som börjat plåga mig lite för ofta. Faktum är att jag har ett kort löpsteg vilket jag kompenserar för genom att skjuta fram underbenet långt framför kroppen (overstriding*) på sikt leder
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:52Fivefingers eller sandaler av typen huaraches är väl det minsta i häluppbyggnad som går att finna.
Fivefingers eller sandaler av typen huaraches är väl det minsta i häluppbyggnad som går att finna.
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:53Sockiplast är väldigt låga.
Sockiplast är väldigt låga.
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 19:55Se över så du inte springer "på tå" med ständigt spänd vad. (Det låter lite som det när du nämner att du bara orkar ca 5 km.)
Se över så du inte springer "på tå" med ständigt spänd vad. (Det låter lite som det när du nämner att du bara orkar ca 5 km.)
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 20:54Enligt många trådar & skribenter här på FB är det alls inget självändamål att landa just på framfoten. Många är mittfotare.
Overstriding är däremot alltid destruktivt.
Enligt många trådar & skribenter här på FB är det alls inget självändamål att landa just på framfoten. Många är mittfotare.
Overstriding är däremot alltid destruktivt.
Quote from Funbeat user on 10 October 2010, 23:16Termen "framfotslöpning" är tyvärr grovt förenklad. Den teknik som åsyftas handlar egentligen om att springa avslappnat med hög stegfrekvens och landa nära kroppen med lätt böjt knä. Då kommer tyngden huvudsakligen att tas upp av framfoten.
Misstaget so
Termen "framfotslöpning" är tyvärr grovt förenklad. Den teknik som åsyftas handlar egentligen om att springa avslappnat med hög stegfrekvens och landa nära kroppen med lätt böjt knä. Då kommer tyngden huvudsakligen att tas upp av framfoten.
Misstaget so