Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNeutralt löpsteg/framfoten
You need to log in to create posts and topics.

Lite tråd kap?!?! Om man vill se över sin löpstil var går man enklast i Stockholmstrakten alt. åker iväg.....

Verkar som jag är på G att börja löpa och saknar helt löpsteg...l

Magnus, den enda som mig veterligen har bra koll och erbjuder utbildning är Markus Stålbom, http://www.bgmsanalys.se. Det finns en hel del tips på min blogg här på funbeat om du vill öva själv.

Saucony kinvara.

Kanske är det just skorna som spökar, i kombination med fokuseringen på framfotsisättning. Om du verkligen går in för att landa på framfoten och gör det med uppbyggda tjockskor så är det nog lätt att överdriva. Som Klas skriver är det lätt hänt att man st

Danne TH: Då förstår jag att det har funnits ett behov av att ändra något i ditt löpsteg. Ett översteg är ju inte önskvärt. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på om fokus på hur du sätter fötterna är ett första steg i att få bort översteget är lös

Kanon, detta är bra påpekanden, thx. Var ute å testade i morse - å ja, jag spänner vaden för att lyckas landa på framfoten. Jag skall ut och testa alla andra påpekanden med. Vad jag strävar efter är att landa med lätt böjt knä under mig och inte som nu me

Håller med Johanna tror jag. Fotisättning är egentligen inte speciellt viktigt, i min mening så landar foten som den vill och det är dumt att försöka påverka det i normal slätlöpning. Att jag tycker det är på grund av det som redan sagts, om man aktivt sö

Kan bara hålla med. Under min övergångsfas försökte jag fokusera på att dra upp fötterna bakåt så snart de landat, snarare än att fundera på hur jag landar. Fotisättningen hamnar då (för mig) automatiskt rakt under kroppen och hela kroppen kommer att luta

Har du kollat din stegfrekvens? Om den är lägre än 180 så finns risk för att du tar för långa steg för att landa på framfoten.

Det omvända behöver inte vara sant däremot, att 180 i stegfrekvens är för snabbt för att landa på hälen.

Det viktiga är nog at

tycker det löser sig av sig självt, efter ett tag vill säga. tänk om alla andra problem i livet löstes lika enkelt...

som sagts tidigare, tror också det handlar mycket om att slappna av, känns det rätt så är det nog rätt också. så har det varit för mig i