Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 22:05Jag vill ha tre-fyra veckor mellan blodgivning och tävling, gärna ännu mer så att jag kan träna ordentligt inför tävlingen.
Ungefär en vecka efter blodgivningen går träningen rätt tungt. Löpning redan samma dag eller dagen efter är en mycket intressant u
Jag vill ha tre-fyra veckor mellan blodgivning och tävling, gärna ännu mer så att jag kan träna ordentligt inför tävlingen.
Ungefär en vecka efter blodgivningen går träningen rätt tungt. Löpning redan samma dag eller dagen efter är en mycket intressant u
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 22:21Lämna blod måste väl ändå vara perfekt för dom som har högt blodtryck,
mindre blod i ådrorna = mindre tryck,,eller??Tänk om det vore så lätt att hjälpa folk som har lite strul med hälsan.
Lämna blod måste väl ändå vara perfekt för dom som har högt blodtryck,
mindre blod i ådrorna = mindre tryck,,eller??
Tänk om det vore så lätt att hjälpa folk som har lite strul med hälsan.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 22:34Ja, som de flesta andra nämt så brukar de ju säga att man inte ska träna samma dag. Själv har jag inte märkt någon skillnad då jag lämnat blod och sen tränat. Men brukar ändå försöka att undvika att träna efter jag lämnat blod pga säkerhetsskäl.
Ja, som de flesta andra nämt så brukar de ju säga att man inte ska träna samma dag. Själv har jag inte märkt någon skillnad då jag lämnat blod och sen tränat. Men brukar ändå försöka att undvika att träna efter jag lämnat blod pga säkerhetsskäl.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 22:37Jag har känt mig nedsatt i upp till ett par veckor efter blodgivning.
Det har iofs inte varit varje gång men det har hänt och fler än en gång tyvärr 🙁
Jag har känt mig nedsatt i upp till ett par veckor efter blodgivning.
Det har iofs inte varit varje gång men det har hänt och fler än en gång tyvärr 🙁
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 22:46Det är nog väldigt olika, jag gav blod en gång vägde 51 kg och då jag är kort (154cm) nämnde läkaren att ibland räcker det inte med den normala viktgränsen på 50kg då, men då värdena var ok fick jag ge. Jag mådde dåligt ganska länge efteråt, blev anfådd a
Det är nog väldigt olika, jag gav blod en gång vägde 51 kg och då jag är kort (154cm) nämnde läkaren att ibland räcker det inte med den normala viktgränsen på 50kg då, men då värdena var ok fick jag ge. Jag mådde dåligt ganska länge efteråt, blev anfådd a
Quote from Catharina Brattlin on 29 April 2011, 23:13Lite grovt kan man säga att det beror också en del på hur mycket man väger. Ju mindre man väger, desto mer blod procentuellt förlorar man eftersom man tappar alla på samma mängd. Gränsen går vid 13% av den totala blodvolymen vilket motsvarar nästan exakt
Lite grovt kan man säga att det beror också en del på hur mycket man väger. Ju mindre man väger, desto mer blod procentuellt förlorar man eftersom man tappar alla på samma mängd. Gränsen går vid 13% av den totala blodvolymen vilket motsvarar nästan exakt
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 23:40För min del är träning samma dag eller dagen efter meningslöst. Och träningen är tyngre än vanligt ytterligare några dagar.
(Men jag tycker att det är både roligare och viktigare att lämna blod än att kuta, så det spelar inte så stor roll.)
För min del är träning samma dag eller dagen efter meningslöst. Och träningen är tyngre än vanligt ytterligare några dagar.
(Men jag tycker att det är både roligare och viktigare att lämna blod än att kuta, så det spelar inte så stor roll.)
Quote from Funbeat user on 30 April 2011, 08:04Jag påverkas inte överhuvudtaget, men brukar undvika att träna samma dag 🙂 Jag har lite lågt blodtryck men än har de inte nämnt att det skulle vara någon fara.
Jag påverkas inte överhuvudtaget, men brukar undvika att träna samma dag 🙂 Jag har lite lågt blodtryck men än har de inte nämnt att det skulle vara någon fara.
Quote from Funbeat user on 30 April 2011, 08:25Känner av blodgivningen ca en vecka efter, blir lite mer flåsig i uppförsbackarna. Inget hårt träningspass samma dag som jag lämnat.
Känn er stolta ni som lämnar blod. Ni gör en fantastisk insats för samhället 🙂
Känner av blodgivningen ca en vecka efter, blir lite mer flåsig i uppförsbackarna. Inget hårt träningspass samma dag som jag lämnat.
Känn er stolta ni som lämnar blod. Ni gör en fantastisk insats för samhället 🙂
Quote from Funbeat user on 30 April 2011, 08:29Prio ett för mig första dagen efter blodgivning är att fylla på ordentligt med vatten,, och ett par resorb eller nåt annat med salt. Löpningen får oftast vänta ett par dar
Prio ett för mig första dagen efter blodgivning är att fylla på ordentligt med vatten,, och ett par resorb eller nåt annat med salt. Löpningen får oftast vänta ett par dar