Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNi som är blodgivare
You need to log in to create posts and topics.

väger 117 och jag kör ett lätt lugnt pass samma dag uta att kämna för mycket av blodförlusten. Men att köra ett kvalitetspass med högt tempo skulle inte fungera. Vätska innan är väldigt viktigt.

Jag är en väldigt stor person med en kroppsvikt på 130kg så jag brukar inte påverkas direkt. Jag tränar några timmar innan jag ska lämna och sen kör jag på som vanligt kvällen efter.

Precis, det är individuellt. Själv har jag en kroppshydda på runt 55 så 450 ml är ganska stor andel av min totala blodvolym....

Förr brukade jag vara nära att svimma flera gånger dagen efter blodgivning. När jag berättade detta på blodcentralen sa de åt mig att dricka mer vatten. Jag hade höjt vätskeintaget, men inte tillräckligt. Numera har jag inga sådana problem, men däremot kä

Jag hör till dom som aldrig känner något. Men brukar ta det lugnt ändå, den dagen jag lämnar.

Är blodgivare men funderar på hur det påverkar järnvärdet och hälsan på längre sikt eftersom även hård träning kan minska järnvärdet, spec. hos kvinnor.
Samtidigt är det väl en fördel att vara vältränad då man är blodgivare=känns liksom som fräschare blod

Nu var det tyvärr ganska längesedan, men mig brukar man tappa plasma på, dvs jag får tillbaka mina blodkroppar.

Gör nog påverkan mindre.

Mitt blodvärde har inte påverkats iaf. Sist hade jag Hb 145 och jag är dessutom vegetarian. Vissa har dock problem med sjunkande järnvärde för varje gång, speciellt kvinnor med rikliga menstruationer och som inte tål järntabletterna. Om man alltid får pro

Jag märker ca 10 pulsslag högre för en given ansträngningsnivå samma kväll efter blodgivning ungefär vid lunchtid. Dagen efter kanske 5 slag högre än normalt. Därefter ingenting. Jag har alltid bra HB och brukar faktiskt skippa järntabletterna och bara se

Återkom gärna när Du vet! Jag behöver lite järntillskott då och då, och kan nog tänka mig kombon blodpudding och rödvin. 😉