Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag behöver ett nytt mål. Jag har ett 5 km lopp i september och vill gärna under 19:30 där. Jag ligger väl på 20 min just nu. Nu tänkte jag bara stämma av med er som redan är där. Hur ser era intervaller ut? Hur långa, hur många, vilken tid?

Andra tips

Senaste intervallpasset var 5x200m med 1min vila och tiderna 30,6 30,6 31,2 30,9 och 30,0. Snitt 30,6s, 2:33/km.

Helt oväsentligt pass inför 5km @ 19min, men jag kunde inte låta bli... 😉 Jag gör ju 5k under 19min och jag svarar på frågan hur mina interv

Hehe, som man frågar får man svar...

Jag får lägga till en undran så jag får in det i ett sammanhang. Vad gör ni 5 km på?

Jag tycker 4x4 min i vo2max-fart med 3 min vila var kanon för att få upp snabbheten. För mig innebar detta en fart omkring 3.35-3-40 min/km och jag testade aldrig 5k när jag var som snabbast, men anar att jag skulle hamnat på ca 18.20-18.30. (Mitt pb på 5

Jag försöker att variera intervallerna ganska mycket, både de som går slätt och backpassen. Korta intervaller gillar jag att köra på löparbana, både för att det är snabblöpt och för att man får sådan koll på tider/hastighet.

Ett pass jag gillar, och som

Jag skulle välja intervaller på mellan 400 o 1000 m i fart mellan 3 o 3½ minut, med typ 90 sek lättjoggvila. Ovetenskaplig blandning av löpekonomi-träning och uthållighetsträning.

Fast att mitt senaste intervallpass inte riktigt svarar på det du egentligen vill veta (vilka intervaller som kan vara bra för dig att köra för att nå sub 19min) tänkte jag berodde mest på att syftet med mitt 5x200m-pass inte var att göra mig till en bätt

Det är mycket det som Markus skriver! Håller många saker med honom.
Själv har bara inte så bra koll hur mycket och hur ofta skulle ta intervaller. tränar mera efter kroppens kännedom. Tävlar sträckor mellan 100m-5000m. Huvud sträckor:200m och 400m. Men gi

Har provat s.k. G-man intervaller i år. Dvs intervallstege 2*2000, 2*1000, 2*800, 1*400. Tycker de ger oerhört bra. Både uthållighet och lite snabbhet. Inte för att jag vare sig gjort 5000 m under 19:30 under de senaste 20 åren eller att de intervallerna

Ja, dom där G-man intervallerna är ganska roliga 🙂 Dom är mer lämpade för 10k och halvmarathon, men man får effekt på 5k också, men inte så mycket.

Jag har aldrig tränat specifikt för 5k, men under 19:30 gör jag (17:18). Mitt tips skulle nog vara att k