Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Du borde ta patent på det där namnet! Nej, men allvarligt. Jag tycker dom hjälpt mig en hel del. Vore intressant att se vad man kunde göra på 5000m i dagsläget faktiskt. Har förbättrat farten jag orkar hålla när jag kör tusingar med ca 10-15 sek jämfört m

Tränar aldrig intervaller.

Tackar för förslagen,

Har själv kört en hel del G-Man* intervaller under hösten. Tycker att de är mentalt lättare än tusingar då man på sätt och vis har "nedförsbacke" hela passet. Men visst det kanske inte är optimalt för 5 km.

En plan börjar ta form

Kör väldigt lite intervaller, nästan bara transportlöpning till och från jobbet. Lägger in fartökning när benen känns pigga och tar det lugnt när benen känns tunga. Märker att många mil ger bättre löpekonomi så nu känns inte sub4 tempo särskilt jobbigt vi

Den där frågan har ju varit uppe här många gånger. Tror nog det viktigaste är vilken typ av träning man tycker är roligast. Jag gillar intervaller. Tycker det är en rolig träningsform. Vissa tycker intervaller är en tidseffektiv träning, dvs att man får m

Värmer man bara upp ordentligt så skadar man sig inte när man gör intervaller. Det är min uppfattning i alla fall. För mig personligen så har intervaller varit ett sätt att komma upp i tempo och på så sätt komma ner i tid på sträckorna 1 mil och uppåt.

H

Mna G-Man* intervaller såg ut så här:

2*2000 i 3:50 tempo. Vila 180s
2*1000 i 3:40 tempo. Vila 120s
2*500 i 3:20 tempo. Vila 60s

Bra dagar lägger jag på en femhundring...

Om du letar i gamla trådar hittar du mer seriösa råd för fart, kopplat mot tröskelfart osv. Jag har istället gått på feeling. Dvs så fort det går utan att dra på sig jättemkt syra. Visar sig att detta inneburit ungefär samma fart på intervallerna 2000, 10

Tinky och Tomas, och vad gör ni på milen? (ör att jag ska kunna sätta det i relation till något)

Kör ni stå- eller joggvila?

Har inte sprungit 10K på evigheter och senast jag gjorde det var det dessutom megaflopp! Skulle gissa att jag mäktar med kanske 41-42 minuter. Tänkte köra en 10K i augusti och ska då iaf göra ett försök att gå under 40, men tveksamt om det kommer gå.