Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNishiki Finisher - erfarenheter o …
You need to log in to create posts and topics.

Clas Johansson räknade upp bla:
> efter ca 40-50 mil då ett av dom små hjulen i bakre växeln
> havererade och hela växeln åker in i bakhjulet.

Tyvärr inte ovanligt med en bristfälligt justerad bakväxel.

> Vevparti har fått bytas pga att det är helt slu

Det verkar vara mycket delar från fjärran östern?

Har själv en sådan cykel och inte haft några större problem med den, men har inte cyklat så många mil med den heller, så det kommer kanske..

Men om jag skall tycka något så är det väl att hjulens parvisa montering av ekrar gör det jobbigt att justera de

Vi har tre Nishiki i familjen, två MTB och en racer. Vi är helnöjda med alla tre! Jag har lovordat Nishiki tidigare och tänker fortsätta göra det. Prisvärda cyklar som gör vad de ska!

Har själv funderat på att köpa Nishiki. Kollade förra året på en Finisher men det blev en begagnad Carerra istället på grund av.....budgetrestriktioner.

Finns Finisher kvar längre? Har Criterium ersatt den eller är det en billigare variant?

Nej, Finisher finns inte kvar. Criterium fanns även tidigare och låg då snäppet "under" Finisher.

2010:ans Race Carbon är i princip identiskt utrustad som 2009 års Finisher men med en fullcarbonram istället för en alu/carbon ram, som Finisher hade.

...träningskompisens turer med Nishiki Team Carbon, 30 lakan 2008

1. efter 30 mil - mitt i klungan går bakfälgen sönder(den sprack vid ekernipplar) fasrtnar i bromsklotsar vurpa som resultat

2. samtal med verkstaden i Gtb..."det ska inte hända" "du mås

1-3:
Endera är detta ett olyckligt exempel på en stackare som har haft alldeles för mkt otur,
eller så är det en indikation på att Nishiki har vuxit för snabbt/dragit ned på kvalitetskontrollen.

4:
Dels samma svar som ovan.
Men dessutom tycker jag att di

1+ på dåliga små kuggar i bakväxeln.
Har tagit isär och fettat in dem två gånger men de låter som skit ändå. Detta efter ca 200mil med pedant underhåll.

Riskerar inget dock så har beställt nya Tacx kuggar med keramiska kapslade lager, så nu lär det hålla

Jesper: om trissorna låter illa kan det bero på att den övre trissan tar i kassetten, detta kan åtgärdas med den justerskruv som sitter bakom växelörat på bakväxeln.