Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vem har sagt att siffror är värdelösa utan enhet? Inte jag iaf.

Jag kan oxå gissa men standard i statistiksammanhang är faktiskt att alltid ange vad y och x är.

I vissa sammanhang så blir det mindre förvirrande om man ser att det är min/km, km/h eller

Ok, först och främst: jag säger inte att jag inte vill ha enheter, utan att jag klarar mig utan.

Menar ni att om någon registrerar t.ex. NY maran, att man skulle känna sig förvirrad över enheterna? De borde rimligtvis fortfarande vara samma så länge sajt

Nu snackar ni nog i nattmössan de flesta av er...

Då man för musen över diagrammet får man en tooltip med:

X-värdet
Y-värde ett med dess Namn (Tex "tempo") i samma färg som motsv. kurva
Y-värde två osv osv
osv osv

Iom detta så kan man koppla ihop kurvo

Det finns en och annan som tränar där höjden över havet, i meter, ligger väldigt nära hjärtfrekvensen (slag/minut). Då blir det lätt förvirrande.

Alltså: Alla tränar inte vid havet eller på Östgötaslätten. 😉

Edit ville att jag skulle förtydliga att det

Det är lättare att se vilken som är vilken.

Det är naturligtvis inte ett problem när de sammanfaller helt. Däremot är det förvirrande när de nästan gör det.

Ok. Nej, då diskuterar vi nog inte samma sak. Jag trodde färgerna användes för att skilja linjerna åt? Sen om ni hade velat ändra skalan hade jag förstått. Notera att när ni har tre grafer används ena y-axeln dubbelt och får då 2 enheter samtidigt... Bord

Ni pratar naturligtvis om två y-axlar med nästan samma värdespann fast aningen förskjutet kanske? Har inte sett exempel på det, men det skulle vara enda fallet då angivelsen av enheter vore absolut nödvändigt. I det fallet: varför inte då använda bara ena

Nä, här pratas det väldigt förvirrat nu.

Höjdmetrarna var bara ett exempel på att man inte alltid kan gissa sig till vad y-axeln visar egentligen.

Och i ett diagram ska man inte behöva GISSA vad siffrorna betyder. Men jag förstår skillnaden mellan veten

Föredrar verkligen den stora massan att det ser amatörmässigt och oproffsigt ut?

Med tanke på att det är väldigt många som hurrar för alla designuppdateringar så får jag den känslan, ja. Vi är väldigt få som kritisear funktionerna.