Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För att justera för produktion av bensin och diesel lägger vi till c:a 20% 1. Nu är bil och löpning likvärdigt. I tidigare tråd fann vi att producera bilen gav ytterligare sex ton CO2, eller 30 g/km vid 20.000 mil innan pension. 120*1.2 + 30 = 175 g/km fö

Tibor, jag har ett annat förslag.
Man måste springa en mil för varje foruminlägg man gör i gruppen Löpning.
Startar man en tråd måste man springa två mil.
OK?

Jag gillar idén, Illbatting. Men jag tror det behövs ett par tillägg:

Om man gör ett inlägg som "driver" tråden (i annan rikting än den avsedda) så kostar det inlägget två mil.
Om man är dum nog att starta en tråd som inbjuder till drift (som denna tråd)

Förbränning av kol och olja är väl också bara att föra tillbaka CO2 till atmosfären bara att det är ganska länge sen som det ingick i levande växter?

Nu måste du springa 20 mil, CS!

Det kommer - 4 mil blev det den här veckan... 4 veckor till så!

Magnus: Det överlägset sämsta alternativet torde i alla fall vara att ta bilen till jobbet, och sedan springa en runda i skogen på fritiden. 🙂

Jag känner väl till konsumentverkets kalkyl, jag har använt den till att argumentera mig ur bilköp tidigare :

Då kan du inte ha använt bilkalkylen, för där justerar man antalet mil/år själv. Och om man tar skillnaden mellan tex 1400 och 1500 mil får man ett mått på lutningen. Att köpa bil/sälja bil är inte beroende av hur mycket man springer, det kan vi väl vara

Jo, jag har använt den. Med minskad bilkörning blir de fasta kostnaderna en allt större del, och de, t.ex för parkering är högre i Stockholm, sist jag kollade kunde man lägga till sådana poster själv också.

Och ja, det är lite OT.

Hittills i år har jag

Sicken miljöbov då! 😀