Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Henrik - det *är* ingen extra koldioxid som släpps ut när man springer. Det här är något som är fullständigt avgörande för att fatta hur det faktiskt fungerar i naturen, och inte minst nödvändig kunskap om man vill kunna föra en initierad miljö- och klima

Jo, det mesta inom miljödebatten handlar om att man skall tycka rätt, helt klart. Det känns säkert bra att tycka att löpning är bättre än bil, men jag är öppen för att det faktiskt skulle kunna vara tvärt om.

I den länkade debatten föreslår SNF 0 g CO2/k

Fredrika - efter att ha försökt argumentera emot dig, förstår jag vad du menar med att inget CO2 tillförs, och håller helt med.

Icke desto mindre tror jag att påståendet att bilkörning och springande är ganska lika fortfarande gäller enligt tidigare länk

"det mesta inom miljödebatten handlar om att man skall tycka rätt"

- det finns ett jäkla massa moraliserande när det gäller miljöfrågor, det kan jag verkligen hålla med om. Men det finns också ett grundläggande fundament av naturvetenskapliga fakta som i

Citerar istället hela ett tidigare inlägg med referenser och allt:

En modern bil släpper ut c:a 175 g CO2/km 1. En cyklist släpper ifrån sig och behöver äta tillbaka motsvarande CO2-släpp från 20 g CO2/km (morötter) till 750 g CO2/km (lamm). Med normalko

Fredrika, såsom att det går åt mer mat när man förbrukar mer energi?

Jag tycker det är en jätterolig beräkning på alla sätt och vis. Framförallt visar den hur fruktansvärt effektivt fossilt bränsle faktiskt är, och förklarar varför vi blivit så ohyggligt beroende av olja i samhället. Frågan är dock vad den har för relevans

Magnus: EXAKT!

Fredrika: Ja, texten var mer än lovligt otydlig. En normal, modern bil släpper ut 175 g/km, en miljöbil släpper per definition ut <120 g/km (enligt http://klimatsmart.se/?page=products&action=select&cat=101&mode=wide).

Måste bara få säga att jag tyckte slutsatsen i en av de källor Henriks inlägg länkar till var otroligt kul:

"Vegetarianer ska definitivt cykla till jobbet om de vill minska sina CO2-utsläpp, maniska köttätare bör dock ta bilen"

(ja ja, taget ur sitt sam