Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det finns alltid gott om corner cases. De som inte har en bil, de som inte kan eller vill springa över huvud taget.

Hur många ägare en bil har under dess livsläng spelar väl ingen roll? Räkna istället med kapitalkostnad och värdeminskning om du skall bli

Sen bör man väl räkna med värdet som skapas och inte bara med kostnaden.
Bilen uträttar ett arbete vid transporten av mig till jobbet (oftast då jag använder bilen).
Löpningen har en positivt värde för min hälsa men däremot inget transportvärde eftersom j

Det jag skrev handlar om att använda löpning istället för bil som transportmedel, och ev. miljöeffekter av det.

Den som söker skall finna: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=913345

Slutsats: skillnaden i CO2-utsläpp mellan att köra bil eller springa samma sträcka är mindre än man tror och beror framför allt på vad man äter efter löpturen.

...och då missar man återigen den absolut avgörande faktorn när det gäller miljöpåverkan, nämligen om det handlar om ett nettoutsläpp (förbränning av fossila bränslen), eller om utsläpp inom kretsloppet.

CO2 är naturens energivaluta, så är det bara. Vi

Fredrika: Så de som pekar på boskapsuppfödningen (växthusgaser från kreatur) som ett miljöproblem har fel?

Henrik, nu förstår jag inte riktigt kopplingen av det du skriver till mitt inlägg.

Kopplingen skulle vara att även nötkreatur är biologiska varelser som befinner sig inom kretsloppet. Gräs goes in, fis goes out, typ.

Ah, ok, tack!

Nu är jag inte expert på just hur man beräknar klimatpåverkan när det gäller kreatur, men misstänker att metanutsläppen är en stor bov i dramat. Metan ingår inte i koldioxidets kretslopp och är en värre växthusgas än CO2. Dessutom räknar ma

Ja, det är säkert som det brukar för alla svåra frågor: det finns ett enkelt svar, och det är alltid fel.

Den tydligaste miljöpåverkan från springandet kommer förmodligen i andra hand, från tillverkning av skor och kläder, samt av processande och transpo