Quote from Guest on 17 February 2009, 08:17Har just köpt ny cykel
Merida Race Lite 905 årsmodell 08
Läs test på http://www.velo.se/view.php?id=2658
Efter att ha läst testet och en del trådar på det här forat har jag förstått att jag kan vinna en del på att uppgradera hjulen.
Men hur mycket vinner
Har just köpt ny cykel
Merida Race Lite 905 årsmodell 08
Läs test på http://www.velo.se/view.php?id=2658
Efter att ha läst testet och en del trådar på det här forat har jag förstått att jag kan vinna en del på att uppgradera hjulen.
Men hur mycket vinner
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 08:27Det beror mer på om du hittar "rätt" gäng att sitta på hjul i, än dina hjul.
Det beror mer på om du hittar "rätt" gäng att sitta på hjul i, än dina hjul.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 08:30Eftersom ditt mål är även Triathlon så köp ett par Corima högprofils carbonhjul.
Eftersom ditt mål är även Triathlon så köp ett par Corima högprofils carbonhjul.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 10:43Jag har anmält mig till en sub-10 grupp med en cykelklubb så jag tror inte den delen kan bli bättre. Jag förstår också att jag måste träna hårt och sitta rätt.
Jag förstår också att vissa hjul är bättre än andra. Det jag inte förstår är hur mycket ett bät
Jag har anmält mig till en sub-10 grupp med en cykelklubb så jag tror inte den delen kan bli bättre. Jag förstår också att jag måste träna hårt och sitta rätt.
Jag förstår också att vissa hjul är bättre än andra. Det jag inte förstår är hur mycket ett bät
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 10:50Måste ju finnas någon som kan länka till ett test där det visar hur många watt det behövs för att hålla en viss fart med ett visst hjul.
Håller man sedan samma watt-antal hela tiden men med ett hjul som har lägre motstånd borde ju detta leda till högra ha
Måste ju finnas någon som kan länka till ett test där det visar hur många watt det behövs för att hålla en viss fart med ett visst hjul.
Håller man sedan samma watt-antal hela tiden men med ett hjul som har lägre motstånd borde ju detta leda till högra ha
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 11:00Vilka hjul man har är inte så viktigt på Vättern. Dels kommer du att köra i en klunga vilket gör att ditt luftmotstånd sjunker överhuvud taget, dels är det få accelerationer vilket gör att vikten på hjulen inte har så stor betydelse.
Vilka hjul man har är inte så viktigt på Vättern. Dels kommer du att köra i en klunga vilket gör att ditt luftmotstånd sjunker överhuvud taget, dels är det få accelerationer vilket gör att vikten på hjulen inte har så stor betydelse.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 11:04Ett hjuls luftmotstånd är delvis motståndet i rotationsriktningen, och det finns där oberoende av klunga framför eller inte.
Men eftersom de flesta cyklar i klunga där, så är det nog ytterst marginella effekter man kan få av bättre hjul.
Ett hjuls luftmotstånd är delvis motståndet i rotationsriktningen, och det finns där oberoende av klunga framför eller inte.
Men eftersom de flesta cyklar i klunga där, så är det nog ytterst marginella effekter man kan få av bättre hjul.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 11:06Great Wheeltest 2008
http://www.rouesartisanales.over-blog.com/article-15505311.htmlShimano WH-RS10 är inte med, men om jag inte minns fel ersätter de WH-R550 så du kan få en känsla för skillnaderna.
Great Wheeltest 2008
http://www.rouesartisanales.over-blog.com/article-15505311.html
Shimano WH-RS10 är inte med, men om jag inte minns fel ersätter de WH-R550 så du kan få en känsla för skillnaderna.
Quote from Berit Bengtson on 17 February 2009, 12:37Att påståa att aerodynamiken inte spelar nghn roll i en klunga är som att säga att ett aerobakhjul är onödigt på tempo.
Bakhjulet ligger ju på rulle på resten av cykeln.Men att aerohjul gör mindre skillnad i en klunga är helt klart.
Och är det sidvind k
Att påståa att aerodynamiken inte spelar nghn roll i en klunga är som att säga att ett aerobakhjul är onödigt på tempo.
Bakhjulet ligger ju på rulle på resten av cykeln.
Men att aerohjul gör mindre skillnad i en klunga är helt klart.
Och är det sidvind k
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 12:47Frågan är konstigt ställd, om du ska åka med en klunga är det ju bara intressant om du kan följa det tempot runt sjön?
Frågan är konstigt ställd, om du ska åka med en klunga är det ju bara intressant om du kan följa det tempot runt sjön?