Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNya hjul. Hur mycket kostar en mi …
You need to log in to create posts and topics.

Fråga den här gubben som kör på Mavic Ksyrium ES.
BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=49f423a1a89d424088c73d08562b2d63.jpg&Size=

Stefan,
Jag ville bara renodla frågan. Hur mycket påverkar hjulvalet. Jag förstår att jag inte kan påverka hastigheten på klungan genom att byta hjul. Det kan ju däremot vara lättare att följa klungan om cykeln rullar lättare 🙂
Är följande resonemang rä

3% känns inte som speciellt mycket... Om du går upp ytterligare i prisklass, vad får du ut då?

D. Hawk skrev:
> I the "Great wheel test verkar skillnaderna mellan bra och dåliga hjul vara ca 10W

Det är uppmätt vid 50km/h, vid 30km/h blir skillnaden mindre.

Prova du med Analyticcycling.com så får du se.

Hmmm, om det är så lite det gör känns det ju ganska meningslöst för en motionscyklist. Eller hur många watt brukar man cykla med ungefär i snitt om man tänker en "normaltränad" motionscyklist?
3% är ju visserligen 3% hur man än ser det, tänkte bara, känne

Det är förmågan att få fart på cykeln i rätt ögonblick och med optimal kraft som avgör om du är slutkörd i Gränna, Hjo eller Motala.

När det gäller aerodynamik är det inga linjära samband mellan hastighet och motstånd. Att minska från 50 till 30 km/h gör mycket mer än de 40 procent som skillnaden i hastighet utgör. Om skillnaden mellan ett dåligt hjul och ett bra hjul är 10 W vid 50 km

Bäst att lägga till Hästholmen.

Hästholmen???

Rasmus:
Nu känns det ju ännu mer meningslöst att lägga massa pengar på hjul... 0.15km/h... det är ju nästan ingenting.