Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNya löparskor på G, tips?
You need to log in to create posts and topics.

Min erfarenhet är att tyget på en Asics går sönder långt innan annan slitning uppstår. Det har givetvis mycket med löparen att göra (vikt, löpsteg, underlag) men jag som lätt löpare med nöter många mil (>200 mil) har endast haft problem med att tyget spr

K-G, där ser man. Jag har hela tiden trott lite tvärtom dvs att man eftersträvar lätta skor i långdistans så det var bra att du klargjorde detta. Tycker ni andra också som K-G?

Stefan, hur många mil har dina Asics hållt? Har någon gång hört en siffra att

Jag köpte mina i höstas. Sanningen är väl den att jag är en extrem löpare (måttet är motionär) och har sprungit mången 5-milare. Totalt kanske det har gått åt runt 100mil i bara mina DS Trainers.

Det är antagligen en bra bit över vad Asics anser vara "öv

Nu har jag varit och provsprungit några olika modeller. Det blev en varsin testrunda med Mizuno Wave, Newton Running Gravity Neutral Trainer, Newton Running Distance Neutral Racer, Asics Ds Trainer.

Tyvärr fanns inte Saucony Kinvara så de kunde jag inte

"riktig framfotalöpning"
Kan du utveckla det där? Förutom sprinters, vilka löpare springer på framfoten?

Det tycks finnas en förvirring vad gäller framfotalöpning. Verkar som många tror att det handlar om att aldrig låta hälen nå marken, vilket skulle vara väldigt ansträngande för fotvalvet.

Åt andra hållet; att landa på hälen är givetvis både ineffektiv lö

Hmm, jag kanske skriver lite tokigt ibland.

Alltså jag har sprungit till och från under ganska många år men har i princip alltid fått problem med smalben, vader och benhinnor. Efter att jag var på löplabbet förra gången så konstaterade dem att jag proner

Du är på rätt väg, men som Stefan säger ovan, springa på framfot/tår är döden i grytan. Vad du vill göra är att landa på mellanfoten och använda hela foten. Pronation är din vän, det är kroppens stötdämpare, du behöver bara stärka upp den biten. Klämma in

Peter, det är mellanfoten med överrullning till framfot jag menar. Det är hällöpningen och den kraftiga proneringen som måste bort.

Skulle vilja ha mölighet att filma löpande på bandet för att se vad som ser naturligt ut i kombination med hur det känns.

Min "utveckling" är snarlik den Anders B beskriver. Progblem med benhinnor har gjort att jag försökt närma mig en mer skonsam löpning med kortare steg och därmed en mer effektiv/skonsam landning. Detta har totalt eliminerat mina benhinneproblem och övriga