Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har börjar konditionsträna på cykel just för att få upp kondisen och cyklar för ro skull gärna 4-6 mil. Tycker om att röra på mig och nu har jag blivit nyfiken på att börja springa. Kan tillägga att kroppen är mycket van vid promenader men hoppl

hej,
Ju tyngre man är ju större blir påfrestningarna i knän och leder. Det blir också jobbigare pga att vikten ska lyftas i varje steg. Jämför du löpning med cykling så är det mycket lättare att cykla (på plan mark) om man är tung. Om syftet med din träni

Dels finns det här i gruppen en (omfattande!) tråd som heter "Börja jogga" som du kan kika på.
Men vill du gå rakt på ett träningsprogram så är marathon.se`s "Vårrusetprogram" nivå Lunka väldigt enkelt och basic: http://www.marathon.se//traningsprogram/ve

Jag tycker löpning är intressant därför att det retar mig att jag inte kan det 😀 ! Skulle vara ett kul mål att orka springa 10 km men det får gärna ta sin tid att träna upp det. Jag har ju cyklingen så länge...

då ska du ju naturligtvis löpträna. Börja försiktigt bara och som Susanne säger så finns det träningsprogram här på Funbeat som du kan kopiera.

Jag gillar också tråden "Från soffan till 5km"
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=433854

"Jag tycker löpning är intressant därför att det retar mig att jag inte kan det Smiley ! Skulle vara ett kul mål att orka springa 10 km men det får gärna ta sin tid att träna upp det. Jag har ju cyklingen så länge..."

Precis den inställningen hade jag fö

Stina! Hinner verkligen kroppen med i det programet? Verkar gå fort på 12 veckor.

Susse: Jag kör på samma program och tanken är ju att man ska ha gjort nybörjarprogrammet (också på 12 veckor) innan. Det är ett från soffan till 5 km på 30 min.
Eller att man redan har grundkondisen att kunna springa i 30 min i sträck.

Jag är precis klar

Susse: Jag såg att ditt första försök till löpning slutade redan efter 500 meter - det är ändå 100 meter längre än vad jag orkade första gången ;). Jag hade heller inga problem att gå eller cykla långa sträckor, men så fort jag försökte jogga tog flåset s