Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Började jogga vid 47 års ålder, för fyra år sedan. Har också slutat jogga lika många gånger, p g a ont i höften och bristande motivation. Det har gjort för ont och varit för tråkigt, helt enkelt.
Har börjat på nytt varje år och kört med olika program. 5-k

Börja med 4 km 3 ggr/veck i ett behagligt tempo , första 2 veck. sedan öka på efterhand . Veck 3-4 2x4,0km 1x4,5km , veck 5-6 1x4,0 2x4,5 veck 7-8 3x4,5 km .
Du väljer självklart distanser själv , detta vara bara ett ex. på vad du kan göra .
Det jag me

Låter som jätteklokt.
Finns ingen som helst anledning att snabba på.

Läste i DN om eliten som medvetet tar det lugnt med träningen för att hålla och kunna träna i många år. Hur ska det då inte vara för oss motionärer.

Bygg upp träningen av sånt som skänker dig glädje, inte kring krav och måsten.

Per Å.
(t+)

Var en gång elit och då behöver man ta i och chansa väl brutalt ibland.
Så gott som alla med lång erfarenhet av någon idrott ( ej blott löpning ) har förstått det kloka i att ta det lugnt. Varje gång.

Vad gäller löpning så är det vanligast

K-G, kan hålla med om mycket i ditt inlägg, men "undvik styrketräning" och "en trädgård är bästa gymmet" var något jag trodde på ett tag, men som inte funkade. Inte behövde väl jag gå på gym som jobbade med kroppen så mycket i trädgård och stall. Det höll

Varför vill du springa varje dag?
Låt kroppen återhämta sig mellan passen istället, så kommer du att ha större chans att inte få så ont. Prova att springa varannan dag istället!
Om du vill hålla igång träningsvanan och göra något varje dag så kör lite s

Alla bidrar med sin peng, så jag bidrar med min.
Veckans dagar, jämnt (så glest som möjligt) spridda över veckan, kan köras i en helt annan ordning än den som redovisas här:

Dag ett: Backig trail (elljusspår/stig), lagom längd och fart för dig.
Dag två:

Ur träningssynpunkt är det nog inte optimalt att springa varje dag, men för den mentala biten kan det vara positivt. För mig var det helt klockrent! Och en starkt bidragande orsak till att jag lyckades träna upp mig till att springa ett maraton. Ska du sp

Maria D har helt rätt här. Relativt etablerat är att man bör pulsera mellan tunga och lätta pass (ca. vartannat eller något flera hårda) om man tränar varje dag. I det schema jag föreslår ovan, som omfattar vila från löpningen tre dagar per vecka är istäl