Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningNybörjare och återhämtning
You need to log in to create posts and topics.

Är helt ny på det är med löpning och har som mål att springa vårruset i maj som är på 5km. Undrar nu först vad man ska äta/drick efter träning. springer ju max 25-30min nu och har läst att man ska ha i sig något snabbt. Vill inte ha något man går upp i vi

Springer du 25-30 minuter tror jag vatten och normalt kostintag räcker gott!

För att skynda på sin återhämtning snabbt efter ett träningspass är det snabba kolhydrater som gäller. Spelar egentligen ingen roll vad det är, men att rekomendera är en banan, russin eller något liknande. Bara det är något man klarar av att äta. Har du s

>Vill man där emot gå ner i vikt så ska man hoppa över att äta något direkt efter träningen då kroppen ofta har gått över till fettförbränning.

Jenny, det där stämmer ju inte i något universum.

Träning är katabolt (nedbrytande). För att stoppa den kata

>Vill man där emot gå ner i vikt så ska man hoppa över att äta något direkt efter träningen då kroppen ofta har gått över till fettförbränning.

Detta påstående är ju en sanning med modifikation. Visst går man ner i vikt, men viktförlusten består till stö

Är inte diskussionen väldigt high tech i onödan?

Personen i fråga har ju bara tränat 25-30 min. Har svårt att tänka mig att det har uppstått någon brist av kolhydrater, protein eller någonting efter ett sånt pass. Att gå och köpa en gainomax efter litet

Tack för all tips. eftersom jag är ganska ny på det där med löpträning blir det inga längre stunder åt gången så en banan kanske räcker. kanske kan ta mer när jag tränar längre på andra sätt.

Personligen tror jag det är bättre att äta innan träning, så man har kraft att träna ordentligt... Ta en banan innan! Det räcker för 30 minuter!

> Det handlar om att putta in glukos in i muskeln igen och det är alla snabba kolhydrater bra till.

Var kommer bananer in i bilden? De är rätt långsamma pga. en hög andel fruktos.

Kristina, Du behöver både kolhydrater OCH protein efter ett längre träningspass. Jag skulle rekommendera t ex en macka gjord på vitt mjöl alt en riskaka med skinka på och ett glas chokladmjölk efteråt. Snabba kolhydrater i form av chokladpulver, vitt mjöl