Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!!

Lite bakgrund om mig: Är 36 år har alltid varit överviktig men gått ner från som mest 135kg ner till nuvarande ca 115(188 cm lång) men fortfarande en hel del övervikt alltså. Jag har sedan 12 veckor börjat löpträna och första gången var 500m en plå

Personligen utgår jag från ett träningsprogram men låter i mångt och mycket min dagsform styra.

Finns många träningsprogram på 10 km tillgängliga.

Fokusera på distans. Vill du öka farten så blanda in lite fartlek emellanåt.

Öka inte distans och tempo s

För viktnedgång är det mycket bättre att promenera än att springa. I stället för att pressa med löpning, kan du märka av att du orkar mycket mer om du går i stället. Dessutom sliter det signifikant mindre på leder och ligament.

Nej, det är inte bättre att promenera om man vill gå ner i vikt.

Först vill jag gratulera till en bra prestation, väldigt roligt att läsa! Mitt råd är att fortsätta i lugn takt, och främst öka på distansen. Lägg på ett par kilometer på något av dina löpp

Tänk att du har tre pass i veckan.
Tre olika pass, med olika mål och stil och längd. Ett låter du vara som det är; 5 km, ingen tanke på fart. Ett förlänger du långsamt - håll noga koll på hastigheten så du inte ökar den. Ett kan vara lite kortare, i a f s

Träning ska vara kul. Så den genomförs. Testa lite olika. Just för att bli bättre och fortsätta utvecklas har du ENORM tid att hämta genom att stadigt gå ner i vikt. Det kanske handlar om 10kg eller 20kg vad vet jag som du klarar av kanske mer. Det är bar

Tusen tack för tipsen.

Glömde säga att helgpassen har jag redan ökat med en halv kilometer per vecka så jag sprang 6km förra veckan. Tänkte prova 7km ikväll och dom passen springer jag bra mycket långsammare än 5kilometrarna som fortfarande känns som max

Vikttappet kommer på köpet om du kontinuerligt löptränar japp...

Så tänk efter vad som är viktigast för just dig.

Om det är det bästa att kunna springa en mil, eller att ta ett 12km pass eller att kunna "slänga in" lite mer löpning, då skall du göra det

En bra sak med att vara nybörjare är att du kan träna i princip hur du vill och ändå göra stora framsteg. Särskilt om du också går ned i vikt under tiden. Bara att komma ut och köra tre pass i veckan under några månader kommer att göra att du förbättrar b

Ett komplement till löp-passen skulle ju tex kunna vara lite cykling, simmning, lätt styrketräning. Promenader i backar. Kanske i skog? dom dagar som du inte är ute och springer? Det ger ju träning det med, samt ökar på röligheten.. tror att det kan vara