Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:41Kul att läsa och grattis!
Först reder vi ut att löpning är bättre än promenad för att gå ner i vikt.
Tänker mig att som övriga att bibehållen motivation är nyckeln för fortsatta framsteg. Framstegen i form av fart och distans kommer nås av kontinuerlig
Kul att läsa och grattis!
Först reder vi ut att löpning är bättre än promenad för att gå ner i vikt.
Tänker mig att som övriga att bibehållen motivation är nyckeln för fortsatta framsteg. Framstegen i form av fart och distans kommer nås av kontinuerlig
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:50Kan ju svara på frågorna också:
1. Jag vill fortsätta öka i så pass maklig takt så jag kan undvika skador i mesta möjliga mån.
Öka den totala veckomängden med några km i taget.
Nu 15k enl 5+5+5.
Kanske:
v1: 6+5+6 = 17
v2: 7+4+7 = 18
v3: 8+5+7 = 20
v4: 6
Kan ju svara på frågorna också:
1. Jag vill fortsätta öka i så pass maklig takt så jag kan undvika skador i mesta möjliga mån.
Öka den totala veckomängden med några km i taget.
Nu 15k enl 5+5+5.
Kanske:
v1: 6+5+6 = 17
v2: 7+4+7 = 18
v3: 8+5+7 = 20
v4: 6
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 14:54Du skriver att du i första hand vill kunna springa längre, och det tycker jag verkar vettigt så länge du inte kan springa iaf en mil i sträck. Det är ingen bra idé att förbättra både distans och fart samtidigt om man vill undvika skador, så vänta med akti
Du skriver att du i första hand vill kunna springa längre, och det tycker jag verkar vettigt så länge du inte kan springa iaf en mil i sträck. Det är ingen bra idé att förbättra både distans och fart samtidigt om man vill undvika skador, så vänta med akti
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 15:05Glömde svara på dina följdfrågor.
Jag tycker inte du behöver öka till fyra pass innan du börjar satsa ordentligt på löpning. Du bör "aldrig" ha mer än 2 kvalitetspass i veckan (dvs intervaller, långpass, fartlek osv), resten ska vara lugn och bekväm jogg
Glömde svara på dina följdfrågor.
Jag tycker inte du behöver öka till fyra pass innan du börjar satsa ordentligt på löpning. Du bör "aldrig" ha mer än 2 kvalitetspass i veckan (dvs intervaller, långpass, fartlek osv), resten ska vara lugn och bekväm jogg
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 15:21Aldrig mer än 2 kvalité per vecka? per dag menade du va?
Aldrig mer än 2 kvalité per vecka? per dag menade du va?
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 15:36Bra tråd för oss nybörjare! Intressanta och sunda inlägg över lag tycker jag. Kul att så många tar sig tid att ge tips.
Jag har läst runt en hel del på det här forumet och man får lyssna, sålla och sen framför allt lyssna på kroppen.
En sak som jag do
Bra tråd för oss nybörjare! Intressanta och sunda inlägg över lag tycker jag. Kul att så många tar sig tid att ge tips.
Jag har läst runt en hel del på det här forumet och man får lyssna, sålla och sen framför allt lyssna på kroppen.
En sak som jag do
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 16:13Sen kan jag också tipsa om att det finns få saker som motiverar mig så mycket som att tänka på att låta kroppen bli det verktyg det är skapt för att vara. När jag har tappat i vikt märker jag mer och mer att jag slutar hindra mig själv från att göra utman
Sen kan jag också tipsa om att det finns få saker som motiverar mig så mycket som att tänka på att låta kroppen bli det verktyg det är skapt för att vara. När jag har tappat i vikt märker jag mer och mer att jag slutar hindra mig själv från att göra utman
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 21:54Ok Marie, jag köper att jag kanske var lite "entusiastisk" i mitt ökning-schema, men: Om det känns bra, kör hårt.
Min upplevelse av löparskador är att de kommer vid: 1 korta maxinsaster med tveksam uppvärming eller långsamt smygande. De senare bör man j
Ok Marie, jag köper att jag kanske var lite "entusiastisk" i mitt ökning-schema, men: Om det känns bra, kör hårt.
Min upplevelse av löparskador är att de kommer vid: 1 korta maxinsaster med tveksam uppvärming eller långsamt smygande. De senare bör man j
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 22:51Den enkla anledningen varför det är bättre att gå än att springa för att gå ner i vikt är för att man orkar hålla på mycket längre. Löpning sliter alldeles för mycket för att man ska orka vara lika effektiv. Det är endast mycket vältränade löpare som orka
Den enkla anledningen varför det är bättre att gå än att springa för att gå ner i vikt är för att man orkar hålla på mycket längre. Löpning sliter alldeles för mycket för att man ska orka vara lika effektiv. Det är endast mycket vältränade löpare som orka
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 22:56Tusen tack för alla tips!!
Jag har reflekterat över alla era råd och kommit fram till följande: Då det viktigaste för mig är att hålla mig skadefri och forsätta öka i längd så har ni ju helt klart rätt i att jag bör strunta i att försöka förbättra tider
Tusen tack för alla tips!!
Jag har reflekterat över alla era råd och kommit fram till följande: Då det viktigaste för mig är att hålla mig skadefri och forsätta öka i längd så har ni ju helt klart rätt i att jag bör strunta i att försöka förbättra tider