Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej

Jag ska börja jogga/springa så fort marken tillåter det. Så jag vill förbereda mig innan med att få veta vad jag bör tänka på och kanske lite tips på saker som jag inte tänkt på, osv. Allt ni har att komma med är önskat.

/Mikaela

(1) För varje ny vecka: öka bara träningsmängden max 10% mätt i sprungen tid eller sprungna kilometer jämfört med föregående vecka.

(2) Slappna av när du springer, starta gärna varje löppass gående, och forcera inte farten - du blir automatiskt snabbare

Marken tillåter nog att du börjar redan nu, så mycket väger du väl inte 🙂

Allvarligt, två billiga alternativ till svindyra Icebugs är lösa broddar (finns på nätet här och där) eller iskruvade dubbar från best-grip.se som går lös på några hundralappar.

Klädtips kanske?
Köp ett skönt merinounderställ och merinosockar (och kanske en merinomössa) från ullmax.se
Allt annat blir sekundärt när du är beväpnade med det underst. Torr eller svettig, varm blir du hur som helst.

Förutom att ha fungerade skor så är ett glatt humör viktigt.

Ja, och glöm inte att du ska ha roligt också!

Vad är din status nu? Om du inte har sprungit alls är detta en av vägarna att gå. eh jogga.

http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

För att stämma in i Peters råd: För mig var det, när jag började jogga, avgörande för att träningen skulle bli av att jag hade bestämt mig för vilka dagar som var springdagar (samma varje vecka). På så sätt slapp jag varje gång fatta beslut om huruvida ja

Varning. Du kommer snart att märka att med 10%/vecka-matematiken så gäller följande: om du springer 3x30min vecka 1 (90min totalt) så får du springa 99min totalt nästa vecka. En sådan futtig ökning kan kännas förkvävande. Man vill springa, "och gud, men v

Maxigrip-dubbar kan finnas på intersport för en hundring eller något i den stilen.

Jätterolig tråd Mikaela....där jag tycker att du kan dela upp den i killarnas råd och tjejernas råd. Båda är super-duper å slå bara ihop dom så vet du nu hur du ska börja din satsning på att kuta. Snart ses vi nog i startfållan till Månkarbo Marathon elle