Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelNybörjartips
You need to log in to create posts and topics.

Ok, nog om termer för nybörjare och fyndigheter iom likheter med namn. Lina, du får tillbaka tråden nu!

Några lärdommar jag dragit hittils:

Det är lättare att byta slang i vardagsrummet än i sisjön i mörkret...
Det är ca 4 km att gå från delsjöns golfkl

Varje gång man åker i backen är man ett blågrönt bär efteråt.

Man har uppenbarligen gjort någon miss i analysen av situationen, fel fart, fel lekkamrater, fel utrustning eller bara fel omdöme i det stora hela.

Har två slangar med mig när jag är ute, men det är klart, att jag borde öva på att byta också.

Angående växelval, hur är tänket när man växlar från stora till lilla fram (och tillbaka), justerar man bakväxlarna före eller efter att man växlar fram? Det b

Jag har börjat leka med att gå ner några steg på kasetten precis innan jag går ner från stora klinga till den lilla klingar för att möta motståndet och inte "trampa igenom", rätt eller fel får någon annan avgöra...

Vad har du för skor?
Jag kör med shiman

skoskydd: nu när det fortfarande är ganska kallt använder jag biltemas skoöverdrag i neopren (90 kr). När det är lite mittemellan använder jag ett par tåöverdrag också i neopren. De var från cyclecomponents och lite dyrare. Fantastiskt bra funkar de!

Hej Lina.

Kul att du börjat cykla och här kommer några tips.

"Har två slangar med mig när jag är ute, men det är klart, att jag borde öva på att byta också."

Japp, det är klart värt att prova hemma ett par gånger så att man vet hur det funkar och att

Slänger in en annan nybörjarfråga om just kadens- i början, är det viktigare att försöka hålla kadensen och köra lätt eller bör man försöka hålla den trots att det kanske är lite tungt (för att hålla en högre hastighet)? Jag vet att man inte ska köra för

Jannike!

Det brukar ge sig. Är det för tungt så sjunker kadensen och därmed även farten. Bättre då att växla ned för att hålla kadensen. Du få iallafall samma fart som med högre växel & lägre kadens, men minskar risken för belastningsskador på knät.

Finns det nåt "erfaret" knep för hur hålla räkning på kadensen?
Finns något tillbehör till Garmin Forerunner 305 som gör att den kan räkna/visa kadensen?

> Finns något tillbehör till Garmin Forerunner 305 som gör att den kan räkna/visa kadensen?

Ja, det finns kadensgivare till GF 305. Det brukar t.o.m. säljas paket där en sådan ingår. Jag skulle troligen inte ha köpt min utan detta essentiella tillbehör.