Quote from Funbeat user on 4 March 2012, 17:52Jag tror att det är så här, man skall öka fart och mängd sakta och kontrollerat, att köra på så mycket man orkar redan från start, ger förmodligen inte bättre resultat, utan ökar risken för skador, och gör att man tröttnar innan man ens hunnit komma igång
Jag tror att det är så här, man skall öka fart och mängd sakta och kontrollerat, att köra på så mycket man orkar redan från start, ger förmodligen inte bättre resultat, utan ökar risken för skador, och gör att man tröttnar innan man ens hunnit komma igång
Quote from Funbeat user on 4 March 2012, 21:44Plus ett på Conny. Öka distans eller tid med max 10% per vecka. Öka omfattningen av fart-/kvalitetspass med ungefär lika mycket, fast ungefärligen per var annan eller var tredje månad.
Plus ett på Conny. Öka distans eller tid med max 10% per vecka. Öka omfattningen av fart-/kvalitetspass med ungefär lika mycket, fast ungefärligen per var annan eller var tredje månad.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 06:56Började jogga för ca 5 veckor sedan. Då klarade jag knappt att jogga 10 minuter i sträck. Nu springer jag 5 km på ca 30 min. Har jag använt ett lagom tempo då? Har jag ökat för snabbt eller kan jag öka snabbare. Har börjat att intervallträna på löpband på
Började jogga för ca 5 veckor sedan. Då klarade jag knappt att jogga 10 minuter i sträck. Nu springer jag 5 km på ca 30 min. Har jag använt ett lagom tempo då? Har jag ökat för snabbt eller kan jag öka snabbare. Har börjat att intervallträna på löpband på
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 07:48Undvik intervallträning om du vill vara skadefri. De första 12 månaderna ska du enbart ägna åt att bygga upp en grund av löpstyrka och uthållighet.
Obs att alla som vill tjäna pengar på ditt löpintresse kommer att säga något annat.
Undvik intervallträning om du vill vara skadefri. De första 12 månaderna ska du enbart ägna åt att bygga upp en grund av löpstyrka och uthållighet.
Obs att alla som vill tjäna pengar på ditt löpintresse kommer att säga något annat.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 08:23Träna upp benen och bål/core för att hålla dig så skadefri som det bra går, om du inte tränar nåt annat så du får med det på köpet.
Det finns flera program här och på andra ställen med tips på träningsupplägg beroende på vad ditt mål är just nu.
Träna upp benen och bål/core för att hålla dig så skadefri som det bra går, om du inte tränar nåt annat så du får med det på köpet.
Det finns flera program här och på andra ställen med tips på träningsupplägg beroende på vad ditt mål är just nu.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 08:41@Hanna: Nej, du har använt ett för högt tempo och gått för fort fram med fart- och distansökning. Det är också för tidigt att börja intervallträna efter bara fem veckor. (Eller: som Mikael säger.) Under det första året som löpare kan du ägna dig enbart åt
@Hanna: Nej, du har använt ett för högt tempo och gått för fort fram med fart- och distansökning. Det är också för tidigt att börja intervallträna efter bara fem veckor. (Eller: som Mikael säger.) Under det första året som löpare kan du ägna dig enbart åt
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 09:11Och mitt råd är att bara öka 1% per år och inte springa snabbare än en snigel de första 15 åren...
I själva verket finns det inga regler att följa som gör att man undviker skador.
Och mitt råd är att bara öka 1% per år och inte springa snabbare än en snigel de första 15 åren...
I själva verket finns det inga regler att följa som gör att man undviker skador.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 09:19Jodå, att man analyserar vad man gör o korrelerar det till upplevelsen.
Jodå, att man analyserar vad man gör o korrelerar det till upplevelsen.
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 09:22Nej, Magnus har rätt här. Det finns ingen sådan formel:
Gör A, gör B, gör inte C, gör D = skadefri.
Jag kan ta mig själv som exempel. Under de senaste fem åren har jag gjort så pass "rätt" som går att göra om man är inläst på relevant litteratur och erf
Nej, Magnus har rätt här. Det finns ingen sådan formel:
Gör A, gör B, gör inte C, gör D = skadefri.
Jag kan ta mig själv som exempel. Under de senaste fem åren har jag gjort så pass "rätt" som går att göra om man är inläst på relevant litteratur och erf
Quote from Funbeat user on 5 March 2012, 09:35Du är lite tondöv med andra ord.
Du är lite tondöv med andra ord.