Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOlika stora fötter - byta skor?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har alltid haft problem med att köpa skor, mina fötter skiljer sej nästan en cm åt i längd (på stortån). Så antingen får jag dras med ont i stortån eller att ha en av skorna för stor så den glappar och håller på.
Jag vet inte om det finns många som ha

Om du springer korta sträckor + springer fort är nog passformen av större betydelse.

Har som du 2 olika stora fötter.
Nu deltager jag på långa sträckor så då är för stora skor inget problem.

PS. Jag deltager även barfota och då - NOLL problem. 😉

@K-G
Ja för stora skor är ju att föredra än för små pga att det gör ont helt enkelt. Passform är svårt då jag har mycket långa men smala fötter och samtidigt vill ha plats för tårna att sprida ut sej. Så skorna blir ofta för bred i häl och mitt på foten.

Det finns faktiskt företag som specialsyr skor om du ritar upp din fot på ett papper och mailar/postar det. Maken köpte ett par RunAmoc från SoftStarShoes.com (dock utan att rita upp fötterna). Det finns säkert fler företag som gör sånt här.

Har hört rykten om att vissa landsting delar ut skobidrag för folk med olika stora fötter så att man ska ha råd att köpa skor som passar båda tassarna. Har inga detaljer alls däremot men det kan vara värt att kolla upp...

Ja, det finns. Eller fanns iaf för 20 år sedan i Halland/Kungsbacka kommun. Som barn hade jag drygt 1cm(!) skillnad på fötterna och fick köpa en sko av varje. Oklart om detta gäller för VFF dock 😉

Jag har fortfarande nästan 1cm i skillnad, men har vant

F(l)oppatofflor borde vara lösningen

David: dessa vidunder är aldrig en lösning.

Anna.
Jag har kutat 20 mil i Foppatofflor.
Ej fort, men ändock.
Senast i Skövde var det en som tog sig över 10 mil på 24H.

Foppatofflor är klart underskattade. 😉

Om du nu ändå är inne på "BF-skor" så kan du beställa huaraches från Barefot Teds företag på http://lunasandals.com/ . När du beställer kan du välja custom size och skicka in en fot-avritning, Men jag är nästan säker på att om man mejlar så kan man säker