Quote from Lena Bjerlöw on 23 January 2013, 22:51Aha! Man lär sig nåt nytt varje dag. Olja på insidan alltså. Har jag nog aldrig gjort. Men sen har jag varit bra på att få muppränder också.
Aha! Man lär sig nåt nytt varje dag. Olja på insidan alltså. Har jag nog aldrig gjort. Men sen har jag varit bra på att få muppränder också.
Quote from Funbeat user on 23 January 2013, 22:59Alltså, nu består kedjan av rörliga delar och oljan är gjord för att väta, så den är nog snart överallt oavsett om man häller på den utanpå eller inte. Däremot är det större risk för att det kladdar vid själva smörjningen utanpå.
Alltså, nu består kedjan av rörliga delar och oljan är gjord för att väta, så den är nog snart överallt oavsett om man häller på den utanpå eller inte. Däremot är det större risk för att det kladdar vid själva smörjningen utanpå.
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 08:47För den som vill ha en matematisk förklaring till varför smörjmedlet skall anbringas på kedjans insida:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centripetalkraft
För den som vill ha en matematisk förklaring till varför smörjmedlet skall anbringas på kedjans insida:
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 09:41Det som slits på en kedja är rullen/lagret och det är således in där som man vill att oljan skall hamna. Därav längdökningen på en sliten kedja.
Beror alltså inte på slitaget mot dreven.
Det tror ialla fall jag.
Det som slits på en kedja är rullen/lagret och det är således in där som man vill att oljan skall hamna. Därav längdökningen på en sliten kedja.
Beror alltså inte på slitaget mot dreven.
Det tror ialla fall jag.
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 09:56Något sliter även på dreven, jag inbillar mig att kontakten kedja/drev medför slitage på inblandade delar. Så det är nog mer i drivlinan som bör ha smörj än enbart kedjans rullar.
I diskussioner som denna låter det ofta som att man har en droppe olja och
Något sliter även på dreven, jag inbillar mig att kontakten kedja/drev medför slitage på inblandade delar. Så det är nog mer i drivlinan som bör ha smörj än enbart kedjans rullar.
I diskussioner som denna låter det ofta som att man har en droppe olja och
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 10:42Visst är det så, men det är nog när kedjan börjar bli för lång som det sliter som mest.
Visst är det så, men det är nog när kedjan börjar bli för lång som det sliter som mest.
Quote from Elias Engqvist on 24 January 2013, 11:08Kedjan slits mest då man cyklar!
Kedjan slits mest då man cyklar!
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 11:35Det är möjligt att mina fysikkunskaper brister som FpD var inne på, men jag förstår inte vad centripetalkraften har med in och utsida av kedjan att göra. Kedjan roterar ju i vertikalplanet, inte horisontellt.
Det är möjligt att mina fysikkunskaper brister som FpD var inne på, men jag förstår inte vad centripetalkraften har med in och utsida av kedjan att göra. Kedjan roterar ju i vertikalplanet, inte horisontellt.
Quote from Rasmus Olsson on 24 January 2013, 12:34Vad jag menar med insida, är inte det du ser från sidan så att säga. Utan inåt är det som är inåt i cirkeln, om du ser kedjan som en cirkel. Alltså det som går inåt mot drev och kassett.
Vad jag menar med insida, är inte det du ser från sidan så att säga. Utan inåt är det som är inåt i cirkeln, om du ser kedjan som en cirkel. Alltså det som går inåt mot drev och kassett.
Quote from Funbeat user on 24 January 2013, 12:49Jag har fått lära mig att olja in och låta det stå ett par timmar så att det får tränga in ordentligt, sedan torka av innan man ska cykla.
Jag har fått lära mig att olja in och låta det stå ett par timmar så att det får tränga in ordentligt, sedan torka av innan man ska cykla.