Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOm man skall beställa handbyggda …
You need to log in to create posts and topics.

vilka ekrar ska man beställa
DT Competition eller
DT Revolution?

Mässingsnipplar eller aluminium?

Open Pro, CPX 33 eller DT RR 1.1?

Läste någonstans att DT RR var knepiga när det gällde att få av och på däcken.
Inget man gjorde vid vägkanten.

Nån med

Jag har DT RR 1.1. Inga problem att få av och på Conti GP4000S. Vet ej med andra däck.

Det beror på vad du vill uppnå med dina hjul.

Max stabiltet och styrka, utan att bry sig om vikten
CXP33 och DT Comp-ekrar runt om helst 36st/hjul
Mässingsnipplar

Min vikt, utan att bry sig om stabilitet o styrka
DT RR 1.1 single och DT Rev-ekrar + alu-

Sedan kan man använda Campagnolo Recordnav.

Det funkar inte med Campa-nav.

Dels finns de inte i 28-hål, vare sig fram eller bak
Dels tål de inte (enla Campa) radialekring.
Sedan har baknavet flänsarna såpass dåligt placerade att hjulet inte blir särskilt stabilt.
Det går iofs att lösa mha OffSet-f

Vilka nav ska man välja då? 28-nav verkar inte så vanligt när man kollar nätbutikerna. 32 verkar vara standard.

Det viktiga är att fälgen är 28-hål, vid radialekring går det att lämna tomma hål i navet utan problem.
Men det förutsätter att navet klarar radialekring.

Men vill du ha bra 28-håls framnav finns alltid DTs eget
BILD:http://www.dtswiss.com/getdoc/3bd05f9

Ursäkta en novis men vad innebär radialekring?
Såg att du, Håkan C, skrev i en diskussion på happymtb 7/2 2005 att Shimanos och Campas lvg-nav inte får radialekras pga garantin.

Det finns Campa 32 h framnav så håller de för de mer fullvuxna piloterna.
Jag har aldrig haft problem med de gafflarna jag har haft.
Vilka gafflar är ett problem?

Jag har kört med radialekring på landsväg sedan sjuttiotalet och har aldrig haft några spräckta nav.