Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 16:01Köp mässingsnipplar.
Lite tyngre, men starkare.
Du kan ekra hårdare om du vill.
Ingen risk att eker och nippel oxiderar ihop,
Köp mässingsnipplar.
Lite tyngre, men starkare.
Du kan ekra hårdare om du vill.
Ingen risk att eker och nippel oxiderar ihop,
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 16:11Nisse: det er en selvfølge. Jeg setter jo ikke på nye av Alu. Har en burk med gamle nipler av stål.
Vi som har trampet noen år har altid en masse "skrot" stående. Man vet jo ikke, en dag trenger man det.Den som samler, han har!!!
Nisse: det er en selvfølge. Jeg setter jo ikke på nye av Alu. Har en burk med gamle nipler av stål.
Vi som har trampet noen år har altid en masse "skrot" stående. Man vet jo ikke, en dag trenger man det.
Den som samler, han har!!!
Quote from Berit Bengtson on 28 April 2011, 16:23Jerker Moodysson
> en fråga om riktning av handbyggda hjul med dt revolution-ekrar.
> jag har problem med att ett par av ekrarna vrider sig när jag
> riktar. alltså att själva ekern s a s "följer med" när jag vrider
> på nippeln.Prova att avlasta de
Jerker Moodysson
> en fråga om riktning av handbyggda hjul med dt revolution-ekrar.
> jag har problem med att ett par av ekrarna vrider sig när jag
> riktar. alltså att själva ekern s a s "följer med" när jag vrider
> på nippeln.
Prova att avlasta de
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 16:37Jeg bruker Looktite på eikegjengene ( den blå )
Jeg bruker Looktite på eikegjengene ( den blå )
Quote from Berit Bengtson on 28 April 2011, 17:19Det är både dumt och onödigt.
Åtminstone på vanliga hjul, om du spänner ekrarna så hårt som de skall vara så gör låsningen ingen som helst nytta.
Tvärtom är den enbart i vägen.
Det är både dumt och onödigt.
Åtminstone på vanliga hjul, om du spänner ekrarna så hårt som de skall vara så gör låsningen ingen som helst nytta.
Tvärtom är den enbart i vägen.
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 19:09När nu tråden väckts till liv -jag söker en hjulbyggare
som kan snickar ihop DT nav med keramiska fälgar från Mavic?
När nu tråden väckts till liv -jag söker en hjulbyggare
som kan snickar ihop DT nav med keramiska fälgar från Mavic?
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 20:36Look no further ...
http://www.biketyson.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55
Look no further ...
http://www.biketyson.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55
Quote from Funbeat user on 28 April 2011, 21:45Om man envisas med att använda nipplar av stål är det en bra idé att använda gängsäkring eftersom stål är för hårt för att gängorna ska deformeras på rätt sätt med den spänning man har i en eker. Mässing funkar bättre eftersom den är mjukare.
(Var får ma
Om man envisas med att använda nipplar av stål är det en bra idé att använda gängsäkring eftersom stål är för hårt för att gängorna ska deformeras på rätt sätt med den spänning man har i en eker. Mässing funkar bättre eftersom den är mjukare.
(Var får ma
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 11:05Jeg har vært nede i sykkel boden å sjekket de nipplene jeg har. Det viser seg at det er forniklet messing.
Ja-ja, gråsten kan også være guld.
Jeg har vært nede i sykkel boden å sjekket de nipplene jeg har. Det viser seg at det er forniklet messing.
Ja-ja, gråsten kan også være guld.
Quote from Berit Bengtson on 29 April 2011, 11:23Gunnar:
Ytterligare anledning att undvika stålnipplar alltså.
Men det är ffa ekerspänningen som håller nippeln stilla.
Även mässingsnipplar kan skruva loss sig på ekrar med allför låg ekerspänning.
Gunnar:
Ytterligare anledning att undvika stålnipplar alltså.
Men det är ffa ekerspänningen som håller nippeln stilla.
Även mässingsnipplar kan skruva loss sig på ekrar med allför låg ekerspänning.