Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningont i nacken vid simning!
You need to log in to create posts and topics.

Hej allihop!
Som ganska ovan simmare ligger jag ganska djupt i vattnet och när jag försöker komma upp till den graciösa nivå där de flesta andra flyter runt så får jag bara så hemskt ont i nacken. Simmade t.ex. igår, och har idag ont och är jävulskt stel.

Är det bröstsim eller crawl du utövar?
Hur simmar du? Försöker du hålla huvudet över vattenytan hela tiden? Sluta i så fall med det.

jag simmar vanlig bröstsim, på högst amatörmässig nivå... brukar väl ha vattenytan ungefär i höjd med munnen... självklart guppar det lite upp och ner också men det är så jobbigt att få vatten i näsan så där går väl min gräns...

Låter som om du är spänd i nackmusklerna under simningen. Våga gå upp och ner med överkroppen, så att huvudet ömsom är under/över vattenytan så får du lite rörelse på nacken.

Tack för rådet, jag får testa det!

nån gång för länge sedan lärde jag mig att vattenytan skulle pendla mellan hakan o pannan när man simmar bröstsim, så när man sträcker ut armarna ska huvudet gärna dras med i utsträckningen. (komplicerat...nej inte egentligen...bara svårt att förklara)

men om man får vattnet upp till pannan blir ju näsan översvämmad... känns som lite överkurs för en amatörsimmare som mig, med mitt låga tempo...

När du sträcker ut, så blåser du ut.

Man blåser med fördel ut under vatten (simglasögon är ett måste)

Lite oklart från ditt inlägg, men du måste skaffa dig simglasögon om du inte redan har det! Sen skall du under vattenytan. Träna på att öka glidfasen under vattnet. Det kommer att fixa nackproblemen och tekniken kommer bli mycket bättre.

Att simma en län