Quote from Elias Engqvist on 26 September 2010, 21:21Jag tror inte det minsta på stretching. Extrem töjning för balettdansöser kanske. Om en muskel är kort beror det antagligen på att antagonistmuskeln är för svag!
Jag tror inte det minsta på stretching. Extrem töjning för balettdansöser kanske. Om en muskel är kort beror det antagligen på att antagonistmuskeln är för svag!
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 21:28Har man korta baksida lår, samt korta höftböjare, leder detta ofelbart till ryggproblem. Speciellt i ryggslutet. Tänk dig att någon tar en morakniv och kör rätt in i ryggen. Och lösningen heter stretcha, stretcha, stretcha.
Tro mig, jag har vart där, och
Har man korta baksida lår, samt korta höftböjare, leder detta ofelbart till ryggproblem. Speciellt i ryggslutet. Tänk dig att någon tar en morakniv och kör rätt in i ryggen. Och lösningen heter stretcha, stretcha, stretcha.
Tro mig, jag har vart där, och
Quote from Catharina Brattlin on 26 September 2010, 21:51Å, denna eviga diskussion om stretching eller ej! 😀
Jag är tveeggad faktiskt. Jag stretchar vissa muskler, som t ex vader och sätet. Men aldrig överkroppens muskler efter gymträning. Eller magen efter coreträning. Tycker inte att jag är stelare för det.
Å, denna eviga diskussion om stretching eller ej! 😀
Jag är tveeggad faktiskt. Jag stretchar vissa muskler, som t ex vader och sätet. Men aldrig överkroppens muskler efter gymträning. Eller magen efter coreträning. Tycker inte att jag är stelare för det.
Quote from Funbeat user on 26 September 2010, 22:08Har man blivit stel, så gäller stretching. Tro inget annat.
Och ta reda på din rörlighet: testa att stå med raka ben och sätta handflatorna i golvet. Blir denna förmågan sämre med tiden, så blir du stelare, dvs musklerna kortare.
En gång i tiden kunde j
Har man blivit stel, så gäller stretching. Tro inget annat.
Och ta reda på din rörlighet: testa att stå med raka ben och sätta handflatorna i golvet. Blir denna förmågan sämre med tiden, så blir du stelare, dvs musklerna kortare.
En gång i tiden kunde j
Quote from Catharina Brattlin on 26 September 2010, 22:15Jag klarar både test 1 och test 2. 😉
Men det är inte pga idogt stretchande - jag gillar inte tanken på att slita och dra i muskelfästen-ursprung - utan pga att jag tränar nämnda power yoga OCH motionsgympa förutom gymmandet. Allsidig träning som ger all
Jag klarar både test 1 och test 2. 😉
Men det är inte pga idogt stretchande - jag gillar inte tanken på att slita och dra i muskelfästen-ursprung - utan pga att jag tränar nämnda power yoga OCH motionsgympa förutom gymmandet. Allsidig träning som ger all
Quote from Funbeat user on 27 September 2010, 08:43Poweryoga innebär mycket stretch i min värld. Stretch behöver inte vara (och ska inte vara) slita och dra.
Syftet är att öka balans, styrka och smidighet - på kroppens egna villkor.
Kanon tycker jag - för den som har en kropp som klarar av det. För mig
Poweryoga innebär mycket stretch i min värld. Stretch behöver inte vara (och ska inte vara) slita och dra.
Syftet är att öka balans, styrka och smidighet - på kroppens egna villkor.
Kanon tycker jag - för den som har en kropp som klarar av det. För mig
Quote from Funbeat user on 27 September 2010, 09:50Stretcha e så 1990... =D (glada ögon) Alla ni här som plöjer mil efter mil över stock och sten, testa att hoppa i bassängen och köra lite längder (km). Gör ni det en gång i veckan kommer ni inte ha några coreproblem. Och 1+ till Sylvia, min erfarenhet är
Stretcha e så 1990... =D (glada ögon) Alla ni här som plöjer mil efter mil över stock och sten, testa att hoppa i bassängen och köra lite längder (km). Gör ni det en gång i veckan kommer ni inte ha några coreproblem. Och 1+ till Sylvia, min erfarenhet är
Quote from Funbeat user on 27 September 2010, 15:22Danne: Om det bara hängde på simningen hade jag nog klarat mig bättre, men för mig blev skillnaden enorm när jag tog en (ofrivillig och långvarig paus) i ridningen. Oooont i ryggslutet har jag idag i alla fall. 🙁
Danne: Om det bara hängde på simningen hade jag nog klarat mig bättre, men för mig blev skillnaden enorm när jag tog en (ofrivillig och långvarig paus) i ridningen. Oooont i ryggslutet har jag idag i alla fall. 🙁
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 23:59Intressant tråd det blev!
Gick på ashtanga (första gången) idag, och ljumskarna/höften är Löjligt stela...
Att baksida lår var viktigt o stretcha har jag dessvärre slarvat med, så tack för det tipset och alla andra goda råd!🙂
Intressant tråd det blev!
Gick på ashtanga (första gången) idag, och ljumskarna/höften är Löjligt stela...
Att baksida lår var viktigt o stretcha har jag dessvärre slarvat med, så tack för det tipset och alla andra goda råd!
🙂
Quote from Funbeat user on 29 September 2010, 21:39Och för en löpare är det viktigare att styrketräna baksida lår än framsida. Det är nämligen den som gör mycket av jobbet.
Omvända plankan är en bra och enkel övning för just denna.
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/79
Och för en löpare är det viktigare att styrketräna baksida lår än framsida. Det är nämligen den som gör mycket av jobbet.
Omvända plankan är en bra och enkel övning för just denna.