Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i sena under yttre fotknöl
You need to log in to create posts and topics.

Jag har de senaste löppassen fått ont under hö fotknöl, känns som om det är i senan som ligger där. Har aldrig tidigare kännt av det (trots många års löpning). Om jag försöker göra tåhävningar gör det särskilt ont, speciellt på nedvägen.

Är det någon so

Man kan få inflammationer i senor, och även i och under benhinnor. Generellt gäller vila, och behandling med värme. Värme underlättar blodflöde och detta är speciellt bra på senor och hinnor som normalt har väldigt dåligt flöde. Vilket ger långsam läkning

Utsida eller insida? Kan det vara nån av peronéerna eller tibialis posterior?

Löpvila och elaka tvärfriktioner har hjälpt mig. Gnugga ganska hårt tvärsöver det onda - det stimulerar läkning.

Det är på utsidan. Och det värker även när jag inte gör något... 🙁 Kan det bero på skobytet tro??

På nåt sätt har den blivit överbelastad och är sur. Gnugga tvärsöver lite då och då.

Om du vill ha en mer ingående analys av vad det kan va som orsakat det är det nog bäst att uppsöka någon som kan undersöka dig hands on.

Har tittat lite i din träningskalender nu och efter ett par uppehåll på 2-4 veckor i maj/juni går du upp i både tid och intensitet. Intensiteten är svår för mig att avgöra men jag tolkar dina intervallpass som ganska intensiva vilket kan vara väldigt påfr

Har haft samma problem. Detta började då jag skaffat nya skor i kombination med att jag ökade intensiteten på mina pass lite för mycket.

Om jag har förstått det rätt är det en seninflammation på fotens utsida. Det jag gjorde var att vila en vecka samt sm

Prova tåhävningar, olika varianter.

Tack för alla bra svar! Jag har ju kännt på mig lite att jag kanske har ökat för fort i träningsmängd - men det har ju gått så himla bra!! Och då är det svårt att bromsa. Det i kombination med nya skor är säkert orsaken.

Jag får lägga band på mig lite.

Är det inte bättre att vila foten?