Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i skenbenen
You need to log in to create posts and topics.

12

Får ofta ont i skenbenen (heter det så, framsidan av smalbenen) när jag springer (och ibland när jag stressar när jag går).

Funderar på om det kan vara löpskorna. Några tips? Tänkte försöka prova ut ett par här i Örebro så jag får rätt - har aldrig testa

I mina öron låter det som benhinneinflammation?

jag får det med, mest på F&S när man ska hoppa omkring, väldigt störande! Och jag ahr mkt bra skor... =( Nu värker det även hemma när jag inget gör.

Jag ahr hört att varmt och kallt vid dusch hjälper, men hur förebygger man att få det alls???

Från lumpen kommer jag ihåg att vi fick lära oss att benhinneinflammation får man genom att springa eller marchera på asfalt. Knäna pajar man genom att springa i terräng.
Så det skulle ju kunna vara läge för lite terränglöpning ett tag tills inflammatione

Jo, jag har för mig att någon nämnde benhinneinflammation i lumpen - jag hade samma problem där.

Jag ska försöka med terränglöpning (hm, lite snöslask kvar i spåret här dock, men det kanske går ändå). Ska köpa nya skor också, jag antar att problem med fe

Det är väl framför dåliga skor, och sen byte av underlag som orsakar benhinneinflammation. Om man springer både inne och ute, terräng och asfalt och så...

jag har skitbra skor... hmm. kan det vara det hårda undrlaget då? asfalt ofta eller jympasalen... men det borde ju inte vara problem där? Ska prova att byta skor och se om det hjälper.

Själv får jag det varje gång jag försöker gå i skor med klack. Vill man var fin.... 😉 I varje fall tror jag att det är en bra idé att testa med andra skor. 🙂

har också problem med att jag får ont i skenbenen, får även ont i höften ;( ..går ofta över efter någon dag men är väldigt irriterande tills det att det verkligen har gått över så att man kan springa igen

Jag har googlat lite och hittat en del:

Det heter alltså Benhinneinflammation, Periostit.

Det kan tydligen bero på flera saker, förutom hårt underlag även felaktig löpteknik, fel skor, försummelse av stretching, fotvalvens uppbyggnad.

Någonstans läste

12