Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i underbenen
You need to log in to create posts and topics.

På flera ställen, både här på FB och på andra ställen, läser man om att stärka knän med tåhäv, nyttan av att jogga barfota etc. Har tagit till mig detta, och har på senaste tiden testat tåhäv i trappan, springa barfota och leda gympapass utan skor (inga

Alltså.. känner igen mig! Jag kände samma frustration när jag åkte längdskidor för nån säsong sedan, det var dock skate, vilket är lite skillnad mot löpning.
Men nu har några säsonger utan ont i underbenen passerat! Jag tror starkt på att jag är starkare

Har haft jättestora problem med mina underben (läs benhinnor) och haft ont titt som tätt. Började dock variera min träning mera och inte bara köra löpning. Började tillexempel på Friskis & Svettis och det har gjort underverk för mina underben. Sedan är de

Jag ska kanske vara tydligare; det är det där med barfotaträningens förträfflighet och de där (excentriska?) tåhävningarna som ska vara universalmetoden för det mesta när det gäller underbenen jag försökt anamma. Och som inte funkar! 🙂

Susanna , det låter som om dina benhinnor inte hinner med dina musklers utveckling. bindvävsmassage/Fibromassage kan hjälpa, men även klassik massage på smalbetets framsida, på en muskel som heter Tibialis anterior. Kompressionsstrumpor/sleeves kan ockspå

Det är inte undermediciner och mystiska strumpor du behöver - du har helt enkelt gått för fort fram. Du måste träna upp vadmusklerna och alla småmuskler i fötterna, vänja hälsena och alla andra senor, hinnor mm vid de nya rörelserna! Gå långsamt fram så k

Håller med Christer du har helt enkelt gått för fort fram, ta och variera träningen så ska du se att det löser sig.

Men för fort fram.... Vi pratar om 10 tåhäv. Eller springa några meter bort i korridoren barfota. Eller springa ifatt bussen. (Det sistnämnda var inte med i den ursprungliga frågeställningen, men det är ytterligare en sak som jag "inte kan").
Mina ben kla

Har Du provat med stödstrumpor, Susanne? Jag vill minnas att Du har tagit upp Dina underbensproblem en gång tidigare?

En teori jag har är att venklaffarna inte riktigt fungerar optimalt, vilket gör att blodet har svårt att tryckas uppåt i benen igen. Det

Tack för era råd!
Ja, det stämmer Sylvia. Just pga av dessa vill jag försöka träna upp mina underben, och då både tåhäv och barfotaträning varmt rekommenderas "överallt" och till de flesta benproblem ville jag testa detta.
Eftersom det verkar funka för "