Quote from Guest on 7 August 2011, 17:51Har fått ont i vaderna efter några km löpning, känns som att jag får grym träningsvärk under tiden jag springer och det släpper inte. Har sedan träningsvärk känsla resten av dagen och även dagen efter. Hjälper inte att stanna och strecha under löprundan.
Har fått ont i vaderna efter några km löpning, känns som att jag får grym träningsvärk under tiden jag springer och det släpper inte. Har sedan träningsvärk känsla resten av dagen och även dagen efter. Hjälper inte att stanna och strecha under löprundan.
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 18:01absolut inte säker, men kan det ha med ditt löpsteg att göra.. att du landar mycket på framfoten?
Jag får grymt djup vadvärk efter jag sprungit i minimalistiska skor där jag inte slår i hälen pga att vaden används som stötdämbare istället..
absolut inte säker, men kan det ha med ditt löpsteg att göra.. att du landar mycket på framfoten?
Jag får grymt djup vadvärk efter jag sprungit i minimalistiska skor där jag inte slår i hälen pga att vaden används som stötdämbare istället..
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 18:04Det låter som att du bara är stel i musklerna, så testa att stretcha både långa och korta vadmuskeln ordentligt några gånger om dagen. Dessutom kan du ta det lite lugnt med löpningen ett par dagar, eller hålla dig till stigar eller andra mjuka underlag. M
Det låter som att du bara är stel i musklerna, så testa att stretcha både långa och korta vadmuskeln ordentligt några gånger om dagen. Dessutom kan du ta det lite lugnt med löpningen ett par dagar, eller hålla dig till stigar eller andra mjuka underlag. M
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 18:09Och exentriska tåhävningar.
Och exentriska tåhävningar.
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 18:15Tack för tipsen!
Har själv misstänkt att det beror på korta vadmuskler. Strech, massage och exentriska tåhävningar ska det bli!
Tack för tipsen!
Har själv misstänkt att det beror på korta vadmuskler. Strech, massage och exentriska tåhävningar ska det bli!
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 19:24Jag har haft samma problem till och från i flera år. Jag pronerar något och landar ganska långt fram på foten. Jag misstänker att det är det som orsakar att vaderna blir spända och ömma ibland.
Det som hjälpt mig är att korta ner steget och försöka land
Jag har haft samma problem till och från i flera år. Jag pronerar något och landar ganska långt fram på foten. Jag misstänker att det är det som orsakar att vaderna blir spända och ömma ibland.
Det som hjälpt mig är att korta ner steget och försöka land
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 19:41Tror det handlar lite om tillvänjning. Du som cyklist kan nog ha lite bekymmer just med vaderna. Så träna på och stretcha lagom!
Tror det handlar lite om tillvänjning. Du som cyklist kan nog ha lite bekymmer just med vaderna. Så träna på och stretcha lagom!
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 20:28Magnus: Jag pronerar också, har dock ingen koll på hur jag sätter ner fötterna. Fick tips från en gammal orienterare som sprungit mycket att lägga i inlägg i skorna vid hälen för att lyfta hälen ngt och på så sätt inte behöva sträcka ut vaden lika mkt. Ka
Magnus: Jag pronerar också, har dock ingen koll på hur jag sätter ner fötterna. Fick tips från en gammal orienterare som sprungit mycket att lägga i inlägg i skorna vid hälen för att lyfta hälen ngt och på så sätt inte behöva sträcka ut vaden lika mkt. Ka
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 20:52Emma: Jag har inte provat med inlägg för hälarna. Senaste året har jag kört med:
http://www.loplabbet.se/store/tillbehor/ovrigt/sulor/afs-high.html..men kan inte svara på om det hjälper mot vaderna.
Emma: Jag har inte provat med inlägg för hälarna. Senaste året har jag kört med:
http://www.loplabbet.se/store/tillbehor/ovrigt/sulor/afs-high.html
..men kan inte svara på om det hjälper mot vaderna.
Quote from Elias Engqvist on 9 August 2011, 14:01Nu visar du inte din träning för andra men om du är nybliven löpare så är det inte så konstigt att du får ont - du kanske helt enkelt överanstränger vadmusklerna - du kanske springer lite för långt och fort som nybörjare. Prova ffa att sänka farten lite.
Nu visar du inte din träning för andra men om du är nybliven löpare så är det inte så konstigt att du får ont - du kanske helt enkelt överanstränger vadmusklerna - du kanske springer lite för långt och fort som nybörjare. Prova ffa att sänka farten lite.