Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningOnt i vaderna vid löpning!
You need to log in to create posts and topics.

Egen erfarenhet. Många pratar om långa och korta vadmuskeln.
Om vi skall sätta namn på dem så heter dom gastrocnemius och soleus.
Det är just soleus som är den som spökar hela vägen ner i hälsenan.
Sök på stretchövningar till denna. Jag tror att du efter

Har ungefär samma problem. Har sprungit i cirka två månader nu och försöker praktisera framfotalöpning (joggning). Har tidigare tränat lite olika sporter, längdskidor, badminton m.m. men har aldrig varit någon löpare direkt. När jag väl har försökt har be

Gastroc Stretch, och Soleus Stretch... Själv tycker jag att Soleus Stretch är det som mest spökar hos löpare. Det var så för mig i alla fall. utöver den stretchingen så gör 200 tåhävningar efter varje löppass. 15 på ena foten, 15 på andra, byt och kör så

Men både gastrocnemeus och soleus fäster ju via hälsenan till calcaneus så både musklerna borde ju påverka?!
Tåhävningar ska det bli, har redan startat med detta! Och strech såklart... Kan säkert vara möjligt att jag inte är tillräckligt stark i vaderna ä

Body Pump vet jag inte riktigt vad det är men till cykling används mest främre lårmusklerna...

Håller med Hasan, jag har haft värkande vader och fotleder i många år men blir klart bättre på bägge ställen med tåhävningar.
Fast har slarvat lite på sista tiden har jag slarvat och känner det direkt.

Jag har kämpat med detta i många år och var redo att ge upp, men då fick jag rådet att köra tung styrketräning för vaderna. Det har funkat klockrent för mig. Jag använder även kompressionsstrumpor. Jag blir fortfarande sliten i vaderna men det beror nog m

Om man gör 15 och byter fot blir det asymmetriskt att stanna vid 200 🙁

Body pump= uthållig styrketräning
Visst använder du mkt framsida lår i cykling, MEN även mycket baksida (lår, säte, vader) när du kör med ett effektivt rundtramp. Detta är möjligt eftersom du sitter fast med clipsen.
Tackar alla för ert engagemang och bra

Clips:
BILD:http://www.biltema.se/ProductImages/27/large/27-876_l.jpg