Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningOrkar bara crawla 100 meter, hur …
You need to log in to create posts and topics.

Här kommer en ganska diffus fråga.
Jag är en kass nybörjarsimmare, har precis lärt mig crawla och gör det väl något sånär hyfsat, men jag orkar inte crawla längre än 100 meter innan jag blir trött och behöver vila. Jag märker det i form av att andningen

Troligtvis andas du inte rätt. Det gäller även att tömma förbrukad luft.

Sparka inte heller hårt. Det är bara ineffektivt och tar mycket energi.

Är det ett "måste" att andas ut med munnen också? Jag andas bara ut genom näsan nämligen. Blir mångaa dumma frågor nu, men det är lika bra så man får svar =)

andas ut genom näsa annars är det risk du få vatten upp som ett bakventil 😉

andas in via mun och i en jämn tryck blåsa ut allt luft tills du ska andas igen. simma du 2 takt som mig bli det nästan samma andning som när man springa. andas du 3-5takt bli

Det här är det vanligaste problemet när det gäller crawl och du är inte först att ställa den här frågan.

Problemet är antagligen att du inte tömmer ut all förbrukad luft utan du "fyller" systemet med koldioxid.

Försök att verkliga blåsa ut allt (i jämn

För några år sedan gick jag en crawl-kurs och hade samma problem som du - med den skillnaden att jag bara orkade 25 m i taget, typ!

För mig var det benen, som spökade. Jag upplevde inte att jag tog i hårt med benen, men när jag lät benen "bara" hjälpa ti

Tack för alla svar =)
Jag tror absolut att jag inte lyckas tömma all luft i lungorna. Jag simmar två-takt, pga det är lättare att andas på vänster sida för mig, samt att när jag försöker mig på tre-takt så lyckas jag inte få tillräckligt med luft mellan

Markkus första råd tror jag är viktiga för oss nybörjar-sopor.

Har någon kollat på din simning från kanten? Det kan vara en hel del som man inte märker av själv att man gör.

Håller med ovan om att du antagligen inte får ut tillräckligt i lungorna samt att du spänner dig för mycket. Det gäller att slappna av så det i

jag har försökt att kom ihåg hur det var när min äldste började med crawl förra året. och jag undra om du kanske även lyfta din huvud för mycket.

Om din huvud gå upp måste dina ben gå ner. åker din ben ner är det vanlig att man börja sparka mer och spa