Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningOrkar bara crawla 100 meter, hur …
You need to log in to create posts and topics.

Idag har jag simmat i 25 meterspool i Tokyo. Det blev med automatik intervaller med en längd i taget och därefter lite kö. Det går bättre när jag tar i, då tog det 23 s och ingen risk för andnöd. Lugnt och fint tar 30 s och då är det faktiskt tuffare. Men

Problemet är inte andningen egentligen. Problemet är att man som nybörjare inte förstår vad balans i vattnet innebär. För att rädda simningen simmar man med kraftig benspark och då blir allt jobbigt. Den bästa metoden att lära sig att simma utan energispi

Hade en stressfraktur i foten i vintras som gjorde att jag hade lite mer tid att öva på simningen på egen hand. Går annars på crawlkurs 1 dag/v och då är det mycket intervaller och aldrig långa sträckor.

Skaffade en dolme för att vila foten och låg och c

Framsteg. Idag klarade jag flera 50 meterslängder med paus emellan. TI ser ju underbart ut, tycker bara huvudet hamnar så långt under ytan och jag kan liksom inte klura ut hur man kan snappa upp luft 🙂

Med rätt teknik går det utmärkt att ha huvudet lågt och andas på ett bra sätt.

Men man ska inte lyfta på huvudet vid andning!

Låt huvudet följa med kroppens vridning och sedan behöver man bara vrida huvudet lite för att få luft. När man har tagit luft,

Ett test jag gjorde med en av mina simmare när han kunde inte känner skillnad var att stäng den ögon på sidan du ska andas.

Tex andas du åt höger stänga höger ögon.

Sedan när du simma ska du inte ser något ovanpå vattenytan.

Fungerade hur bra som helst

Markku och Ryan,

Tack så mycket, där har jag ett par övningar att testa.

Om jag simmar "fort" så är det ganska lätt att andas. Om jag däremot simmar lugnt så går det så långsamt att det inte bildas svall som ger en ficka att andas i. Förmodligen har jag

Hur bra detta funkar beror på simmarens densitet.

Jag har lite problem. Jag har kört på gym sedan 1979 och om någon undrar så har muskler högre densitet än vatten. Jag väger ungefär 30kg mer nu än när jag började. Jag har väldigt lågt vattenläge - ligger

jag tror inte att kropps fördelning har så mycket att göra om hur bra man kan simma utan det handla om teknik.

titta man på VM och OS 2008-2010 när det var tillåtit att har de superdräkter. det var de simmare med stor arm muskler som vann alls sprint di

Det där med densiteten i vattnet köper jag tyvärr inte alls, utan det har garanterat mycket mer att göra med teknik och framför allt med att inte spänna sig i vattnet.

Tittar man på elitsimmarna t.ex på VM så är de mer eller mindre bara muskler med väldi