Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningOrkar bara crawla 100 meter, hur …
You need to log in to create posts and topics.

Jag får be tjejjen filma med min GoPro från sidan, så kan jag posta en länk till youtube för bättre vetande att kolla på och peka på alla fel jag gör.

Det vore super 🙂

Några enkla tips för nyare simmare:

1. Ha en kvalitetsmätare på hur effektiv tekniken är. Jämför din egen utveckling kontinuerligt. Två tips här: A) Simma frisim så långt du orkar utan att andas alls. Ju längre du okar, desto effektivare teknik. Om du tä

Man får inte heller glömma bort att träna hårt och långt med dålig teknik, bara förstärker den dåliga tekniken.

Det är inte som i löpning och cykling att mycket träning, utan att förbättra tekniken, automatisk och av sig själv, gör att man blir bättre. T

Du kanske ska låta bli att simma hundringar tills du fått ordning på tekniken och andningskontrollen då? 🙂

Det går ju alldeles utmärkt att simma 25:or, 50:or och 75:or och ändå få en bra träning.

Bra tråd. Jag är en ännu sämre nybörjare. Klarar ca 40 m innan jag tar slut. Huvudproblemet är säkert andningen även om jag andas ut kontinuerligt och kör tretakt. Jag skall ta rådet med 25or med minskande vila efter hand.

Jag har gått första lektionen p

Jag tänkte ventilera mina tankar här. Jag har simmat Riddarfjärdssimningen, Vansbrosimningen och även kört Kalmar Triathlon (IM-distans). Allt med bröstsim, och får lite ont i knäna. 1999 tror jag det var så gick jag en crawlkurs på GIH-badet i Stockholm,

Stefan,

Om du ändå simmar i Valhalla så tycker jag du ska ta hjälp av Anna-Karin Lundin (simcoachen.se). Hon har hjälpt mig utvecklas väldigt mycket. Lite dyrt, men jag tycker det är värt det. Du får simma med headset och hon coachar dig i vattnet.

Jag

Totteman:
Tur du har två år innan Vidösternsimmet. Det är närmare än 24km och man har bara 10.5 att kom i mål. Kom inte ihåg alla tider men det är viktig du känner till alla innan start.

Lycka till med träning och vi ses i Värnamo om inte någonannanstan

"Jag har gått första lektionen på crawlkursen och det hoppas jag skall hjälpa efter hand även om första lektionen bara handlade om att förbättra kicken".
Kan bara önska dig lyckat till, men du verkar inte ha fått någon bra start. Bra frisim handlar inte o