Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Är lite ny på det här.
Idag var jag hos sjukgymnasten eftersom jag har stora bekymmer med smärta i knäna när jag joggar längre än 40 min, smärtan börjar smitta av sig i bäcken och vrister.

Nu har det visst visat sig att

Hallå igen där på sig MoA..!
Tja när jag läser plattfot + pronerar så tycker jag absolut att du du ska satsa på en ortopedklinik å inte hålla på å trixa med köptans fotbäddar å skor med pronationsstöd.
Visst är degen fet...men det är bara för den första

Köptans?

Hej igen Kjell. 🙂
Det är tydligen en hel vetenskap att hålla fötterna stadigt på jorden. Jag såg framför mig 1600 kr per inlägg.. dvs till inneträningsskorna, uteträningsskorna, finskorna, jobbskorna, högklackarna, gå ut med hunden skorna osv.

Med risk för att tråden kommer att spåra ur säger jag så här:

Trodde sjukgymnasten att allt skulle bli bra bara du skaffade inlägg? I så fall skulle jag leta upp någon som vet vad den pratar om. Det jag skulle tro att du behöver är styrketräning för bene

Priset på inlägg varierar nog med vilken klinik du väljer, mina kostar 1200kr/st, alltfler slutar med gjutning och scannar in foten. Är precis som du både plattfot och pronerar.

Håller med Olle, att man pronerar är bara ett symptom av att man är dåligt tränad någon annanstans. Härstammar ända uppe från höfterna om jag inte minns fel (inte helt säker dock). Plattfot har att göra med att man har dåligt tränade fötter, med rätt trän

Jag tycker definitivt (igen, med risk att det spårar ur) att du ska lyssna på din sjukgymnast! Jag hade stora problem med knän/ben trots träning av "rätt" muskler under en längre tid och INGENTING hjälpte förrän jag gick till en sjukgymnast som tyckte att

Eller så kör du en medlelväg - som har fungerat väldigt bra för mig:
Köp gjutnainlägg och använd dem, men försök även att få sjukgymnasten att ge dig övningar så att du kan stärka upp fötter och ben för att på sikt kunna ta bort fotbäddarna och klara dig

Låter som dyra inlägg. Betalade 800kr för mitt par som fixades på en klinik i kristianstad.
Jag gjorde så att jag började med att använda inlägg vid löpningen och har sedan efterhand fasat ut dem samtidigt som jag börjat använda skor med mindre dämpning,

Vill du läsa en bok om att träna fötterna, läs: Starka Fötter av Jari Ketola, SISU idrottsböcker. Nu står det i och för sig ingenting om att det går att träna bort plattfot, men träning av småmuskler brukar vara - så det kan vara värt ett försök.

Vi vä