Quote from Berit Bengtson on 16 December 2011, 14:28Patric de Boussard påstod:
> Däremot så var det fruktansvärt irriterande med ovala drev som gör
> att växelföraren inte klarar av den 6-delade kasetten bak utan att gå emotDet beror ffa på gaffelbredden hos framväxeln och avståndet mellan vevparti och
Patric de Boussard påstod:
> Däremot så var det fruktansvärt irriterande med ovala drev som gör
> att växelföraren inte klarar av den 6-delade kasetten bak utan att gå emot
Det beror ffa på gaffelbredden hos framväxeln och avståndet mellan vevparti och
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 19:04Hmmm, svårt. Har också precis som någon skriver fått uppfattningen att de gör mest nytta vid låg kadens. Jag har relativt hög medelkadens cirka 95. Har också hittat på något ställe att de är sämre för knäna då man frestas att köra med tyngre växlar och lä
Hmmm, svårt. Har också precis som någon skriver fått uppfattningen att de gör mest nytta vid låg kadens. Jag har relativt hög medelkadens cirka 95. Har också hittat på något ställe att de är sämre för knäna då man frestas att köra med tyngre växlar och lä
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 19:51Jag började med Q-rings i första hand för mina ibland smärtande knäns skull. Det är nu tre år sedan och jag kommer inte gå tillbaka till runda drev igen.
Tveksamt om det finns ngn effektvinst att hämta men rundtrampet känns väldigt bra. Om man är orolig f
Jag började med Q-rings i första hand för mina ibland smärtande knäns skull. Det är nu tre år sedan och jag kommer inte gå tillbaka till runda drev igen.
Tveksamt om det finns ngn effektvinst att hämta men rundtrampet känns väldigt bra. Om man är orolig f
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 19:57ovala drev fanns för 20 år sedan, men försvann.
Jag har själv kört med ovala drev, -helt värdelöst.Ovala drev kommer vara borta snart ( igen )
ovala drev fanns för 20 år sedan, men försvann.
Jag har själv kört med ovala drev, -helt värdelöst.
Ovala drev kommer vara borta snart ( igen )
Quote from Funbeat user on 16 December 2011, 20:19@Nisse: Din "konstruktiva" kritik har jag redan svarat på för ngn vecka sedan då det var snack om bl.a ovala drev.
Se: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1128563
@Nisse: Din "konstruktiva" kritik har jag redan svarat på för ngn vecka sedan då det var snack om bl.a ovala drev.
Se: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1128563
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 11:26Jag håller kvar vid min kritik 😉
Man konstruerar inte en motor med drev som skapar obalans, varför göra det på¨en cykel ?
Det vore bättre att sätta balansvikter på vevpartiet ..
Jag håller kvar vid min kritik 😉
Man konstruerar inte en motor med drev som skapar obalans, varför göra det på¨en cykel ?
Det vore bättre att sätta balansvikter på vevpartiet ..
Quote from Berit Bengtson on 17 December 2011, 11:42Ovala drev fanns långt före BioPace, väldigt långt före tom
Tex brittiska EGGrings, men enl dem fanns de långt innan dem tom
http://www.highpath.net/highpath/cycles/ovals03.html
Ovala drev fanns långt före BioPace, väldigt långt före tom
Tex brittiska EGGrings, men enl dem fanns de långt innan dem tom
http://www.highpath.net/highpath/cycles/ovals03.html
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 11:44@Nisse:
Du har inte läst så mkt fysik va?
@Nisse:
Du har inte läst så mkt fysik va?
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 12:24Niclas ;
Tänk om jag har det ...
Tänk om jag tom har undervisat i ämnet ....Har du läst mekanik ?
Niclas ;
Tänk om jag har det ...
Tänk om jag tom har undervisat i ämnet ....
Har du läst mekanik ?
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 12:51Nisse, du är ute och cyklar, bokstavligen.
Liknelsen med en MOTOR är ju helt uppåt väggarna.Med ovala drev kan man styra kinematiken hos pedalerna så att benmusklernas impulser möter olika vinkelaccelerationer i olika lägen. Det neuromuskulära systemet
Nisse, du är ute och cyklar, bokstavligen.
Liknelsen med en MOTOR är ju helt uppåt väggarna.
Med ovala drev kan man styra kinematiken hos pedalerna så att benmusklernas impulser möter olika vinkelaccelerationer i olika lägen. Det neuromuskulära systemet