Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelOvala kedjeringar
You need to log in to create posts and topics.

Jag i ifrågasätter inte din din kompetens eller utbildning.
Det är ju du som ifrågasätter mig ...

Jag visste inte att man kunde vara civilingenjör i fordonsdynamik, men jag vet att det finns en linje på KTH som heter farkost (tidigare fartyg).

Det verk

På exakt vilket sätt ger ovala ringar obalans menar du?

@Nisse:

Hoppas du inte är lärare i mekanik heller.

Nisse, jag ifrågasätter ditt resonemang eller vad man nu ska kalla det, du tillför ju inte på något sätt en förklaring eller analys, bara att du hade dåliga erfarenheter för 20 år sen.
Jag har påpekat de ovala ringarna kan försämra, förbättra eller ha sa

Som jag tolkar diskussionen så finns det två olika aspekter som bör diskuteras var för sig.

1. Ovala klingor likt Q-rings minskar belastningen på knäna i i "dödläget". Vilket resulterar i att cyklisten kan träna mer utan knäproblem.

2. Och den mest omd

Men är inte poängen med ovala drev att man får ut mera kraft när man har som mest kraft i benen. Alltså når man har benen i det läget då man har mest kraft så hinner man dra flera kuggar än om den är helt rund? Blir det inte svårare med rund trampet också

Ok, Niclas !

Jag skall försöka vara pedagogisk .

Om vi betraktar en cykel som rullar fram på en väg i konstant hastighet, Hjulets periferihastighet är den samma under hela varvet. ( samma som farten på cykeln)

Du kopplar ihop detta hjul med ett annat

Bra Nisse!

Ok, det du beskriver är en korrekt analys ur mekanisk synvinkel. Pedalerna får inte konstant vinkelhastighet.
Man kan montera den ovala klingan så att pedalerna saktar in där benen genererar mest kraft. Det innebär förstås att pedalerna går fo

Jag HAR en gammal oval Biopace-kopia som lill-klinga på min landsvägshoj. I alu 😉
Men jag har roterat den 72grader för att få lite ROTOR-effekt.
Det känns annorlunda men inte fel på något sätt. Däremot har jag cyklat på farsans gamla MTB med Biopace. De

Ja, ja vi får väl se hur det ser ut om några år. Kommer folk åka med oval klingor ?

Jag tror att det kommer försvinna igen. Oftast är det det enkla som är det rätta 😉

Jag är inte någon konservativ bakåtsträvare, men ibland är jag skeptisk..