Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPedal o div HJALP!
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag va o hamtade min forsta roadbike igar pa lan i en vecka. Jag har ju clip on skor o kande mig ratt sa redo at ttesta. Men precis innan jag akte sa tjejen till mig att jag maste kopa pedaler o klossarna till skorna..... men det sitter redan peda

Steg ett är väl att kolla om de skor du har passar på pedalerna. Annars får du nog ta med cykeln till affären, det finns ett antal olika typer av klossar att välja mellan.

Det går säkert att trampa även utan rätt klossar, men det kanske inte blir så bekv

Det finns en massa olika system med klossar och motsvarande pedaler...

Grundregeln är iaf att klossen passar till en typ av pedal. (Och att klossen passar på en visst typ av infästning i skon)

Vanligaste på räser är SPD-SL:
BILD:http://media.rei.com/med

Wow tack! Far nog ta med cykeln till affaren.... skrutt oxa... ha ha ha. Om man inte bara kan skruva av pedalen o ta med..... Hmm....

Du lossar pedalen inifrån med insexnyckel. Kan vara lite knepigt om de är ditsatta med för mycket kraft. Det finns tunna fasta nycklar att köpa som är anpassade för ändamålet. Kolla med affären så ska du nog få bra hjälp, ta med dina skor så du får rätt k

LOOK är inte så små på racersidan.
Time och Speedplay har sin marknadsandel bland de som gillar sina knän.

Time är värda mycket pengar och till och med kramar.

Jag vet att LOOK inte är små, SL i SPD-SL står väl för system-look?
Men för en nybörjare kändes det som överkurs...

SPD-SL är väl det vanliga om man inte går till en mer renodlad räsercykelaffär eller explicit ber om nått annat?

jag skulle inte säga att spd-sl är de självklara valet.

Och som sagt ta med skorna, alla skor passar inte för alla typer av trampor