Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Som nybörjare med POSE-tekniken, är det okej att enbart fokusera på stegfrekvensen? Kan enbart frekvensen hjälpa mig att landa bättre under kroppen? Det känns som så mycket att tänka på om jag även ska fokusera på att dra upp bakre benet så fort som möjli

Jag (som icke-POSE-expert) kan inte se att det skulle leda till något negativt att börja med att öka kadensen. Den positiva effekten är att man tvingas ta kortare steg och därmed landar närmare kroppen.

Jag vet egentligen inget om hur pose lärs ut, bara vad slutmålet är men jag skulle säga att stegfrekvensen är det viktigaste i ett vettigt löpsteg. Det är mycket svårare att landa för långt fram om du har hög frekvens så det blir automatiskt bättre om än

Kör på frekvens och korta steget (brukar ske automatiskt), så klarar du dig bra.

Det är en utmärkt strategi.

Åh va bra! Då fortsätter jag jobba med frekvensen! 🙂
Har märkt att även om det känns som att man springer väldigt långsamt pga de kortare stegen så håller man ändå rätt bra tempo! 🙂

Det är nog bra att fokusera på en sak, sen får man ta det som passar en själv. Jag brukar fokusera på att dra upp foten snabbt och då kommer frekvensen och steglängden med på köpet. Om det passar dig bättre att tänka frekvens eller steglängd så gör det. S

Jag brukar kombinera frekvens med att lyfta hälen. Dvs först börjar jag med att tänka på att lyfta hälen, sedan försöker jag komma in i frekvens. Sedan växlar jag mellan dessa under löpningen.

Körde en period på löpband, praktiskt eftersom man inte behöv

Sanna, jag rekommenderar att du börjar med att bara tänka på frekvensen. Det blir för mycket att tänka på annars, och då spänner man sig lätt. Det viktigaste är att springa avslappnat.

När man räknar frekvens, är det bra att räkna på lyftet, alltså när

Själv tror jag inte på Pose... nu är jag inte helt påläst på Pose-metoden på det men det är två grejer som jag tycker verkar skumma:

1) högt fotlyft även för långsamma löpare

2) mycket fokus på framfotsisättning

Ska man bara säga en grej som de allra f