Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 07:22Anders: Jag håller med om att fokuseringen på framfoten är fel.
Jag var med på en löparklinik ledd av Markus Stålbom, och han menade att framfotalöpning kommer som kvitto på att man har rätt teknik, inte att det var ett självändamål.
Som Klas skriver är
Anders: Jag håller med om att fokuseringen på framfoten är fel.
Jag var med på en löparklinik ledd av Markus Stålbom, och han menade att framfotalöpning kommer som kvitto på att man har rätt teknik, inte att det var ett självändamål.
Som Klas skriver är
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 08:33@Anders
1) Det finns inget fokus på HÖGA fotlyft. Däremot att man ska dra hälen upp mot rumpan, snarare än en klassisk sparka-dig-själv-i-rumpan. Dvs en rak linje UPP mot rumpan och inte en "kurva" bak-och-in. (Konstigt att beskriva i text)
2) När man t
@Anders
1) Det finns inget fokus på HÖGA fotlyft. Däremot att man ska dra hälen upp mot rumpan, snarare än en klassisk sparka-dig-själv-i-rumpan. Dvs en rak linje UPP mot rumpan och inte en "kurva" bak-och-in. (Konstigt att beskriva i text)
2) När man t
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 08:36Jag lyckas tydligen springa med hälisättning vid en frekvens på 240 steg per minut. Så en hög frekvens är ingen garanti för framfotslöpning.
Jag lyckas tydligen springa med hälisättning vid en frekvens på 240 steg per minut. Så en hög frekvens är ingen garanti för framfotslöpning.
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 09:13Lars P: okej, låter bra det med foten, avslappning är da shit :-). Låter som han plockar mycket från hur man snackar inom friidrotten när man lär ut teknik. Det man brukar säga inom friidrotten dock är att foten ska vara "neutral eller lätt dorsiflexad".
Lars P: okej, låter bra det med foten, avslappning är da shit :-). Låter som han plockar mycket från hur man snackar inom friidrotten när man lär ut teknik. Det man brukar säga inom friidrotten dock är att foten ska vara "neutral eller lätt dorsiflexad".
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 09:31Temat har varit uppe förut och som nybörjare är min uppfattning ändå ganska klar: Alla rörelser bygger på varandra och påverkas därmed av varandra.
-Om man tar ut steget och gör ett kraftigt frånskjut så sjunker kadensen och det blir fotisätt långt framf
Temat har varit uppe förut och som nybörjare är min uppfattning ändå ganska klar: Alla rörelser bygger på varandra och påverkas därmed av varandra.
-Om man tar ut steget och gör ett kraftigt frånskjut så sjunker kadensen och det blir fotisätt långt framf
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 09:36Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag springer med hyfsat hög kadens och landar på mitt-/framfoten. Däremot känns det som om jag, när jag "drar på", har en lite ful ovana att springa för upprätt - alltså med tyngdpunkten för långt ba
Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Jag springer med hyfsat hög kadens och landar på mitt-/framfoten. Däremot känns det som om jag, när jag "drar på", har en lite ful ovana att springa för upprätt - alltså med tyngdpunkten för långt ba
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 10:05Kristina;
Finns säkert nån som inte håller med mig, men jag tycker att snacket med gravitationen som hjälp som man tar upp i Pose och ännu mer i Chi är starkt överdrivet. Det som ger "gratis" kraft är gummibandseffekten i senor/muskler (stretch-shorting-
Kristina;
Finns säkert nån som inte håller med mig, men jag tycker att snacket med gravitationen som hjälp som man tar upp i Pose och ännu mer i Chi är starkt överdrivet. Det som ger "gratis" kraft är gummibandseffekten i senor/muskler (stretch-shorting-
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 10:28Tack för svaret Anders!
Jag har fortfarande samma fotisättning och det kanske är som du säger - att det bara är en känsla jag har att jag springer för upprätt i högre farter.
Fast jag tyckte det kändes lätt, men jag blev alltså trött i benen på ett nytt
Tack för svaret Anders!
Jag har fortfarande samma fotisättning och det kanske är som du säger - att det bara är en känsla jag har att jag springer för upprätt i högre farter.
Fast jag tyckte det kändes lätt, men jag blev alltså trött i benen på ett nytt
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 11:33@Anders
Mina kunskaper och erfarenheter om POSE kommer mest från clinics med Markus Ståhlbom. Han fokuserar inte alls (aktivt) på landningen, mer än att det bör bli en följd av tekniken att man undviker hälisättning. Men detta är alltså inget man aktivt
@Anders
Mina kunskaper och erfarenheter om POSE kommer mest från clinics med Markus Ståhlbom. Han fokuserar inte alls (aktivt) på landningen, mer än att det bör bli en följd av tekniken att man undviker hälisättning. Men detta är alltså inget man aktivt
Quote from Funbeat user on 11 June 2010, 11:46Mikael: ah, undrar om jag inte sett nån intervju med honom någon gång... tycker han verkar duktig, han verkar inte ta Pose-metoden särskilt bokstavligt utan plockar godbitar och blandar in egen erfarenhet och tankar. Själv kommer mitt teknikkunnande i huv
Mikael: ah, undrar om jag inte sett nån intervju med honom någon gång... tycker han verkar duktig, han verkar inte ta Pose-metoden särskilt bokstavligt utan plockar godbitar och blandar in egen erfarenhet och tankar. Själv kommer mitt teknikkunnande i huv