Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPrejad av buss!
You need to log in to create posts and topics.

Just Vasagatan verkar vara speciellt. Verkar som förarna på 53:an har satt som en tävling att preja cyklister så mycket som möjligt.

men det här är ett resultat av att det byggs cykelbanor i kvantitet, istället för kvalitet. De byggs utifrån en bilists s

Rörigt är det.

Omkörningen.
"du får inte köra om ett fordon (cykel är ett fordon) strax före eller på ett obevakat övergångställe och cykelöverfart"
"du får inte köra förbi ett fordon som stannat vid övergångsstället för att släppa över gående, detsamma

Är det så rörigt?

Det är förbjudet att köra om vid övergångsställen.

Cirkulationsplatser är en väg med avfarter. Det är därför det är lag på att blinka när man kör ut från cirkulationsplatsen. Det gör också att regeln blir lite enklare: Om du svänger så

Vilken härlig värld vi skulle leva i om folk 1) lärde sig lagarna 2) respekterade dom 3) följde dom.

Då blir 26 000 poliser och en bunt domare, jurister och väktare hux flux arbetslösa.

Instämmer med Bruse.

Många cykelbanor verkar vara anlagda med syfte att få bort cyklisterna från vägen och inte för att underlätta för cykeltrafiken.

Föreställ er vilket ramaskri det skulle bli om istället biltrafiken leddes upp på en dåligt underhållen

Och lite omarkerade trottoarkanter här och var.

"Så om man följer lagen om användning av körriktningsvisare så betyder det att så fort du blinkar så ska du väja."

Men vad gäller om jag struntar i att blinka då??
(H)

"Men vad gäller om jag struntar i att blinka då??"
500 kr i böter om en cyklande polis ser dig 🙂

Med sunt förnuft, lite ödmjukhet och ett vaket cyklande undviker man de flesta problemen som kan resultera i en incident.

Jag sätter på cykelradarn så snart jag är på sadeln. Försöker ha lika mycket koll bakåt som framåt och åt sidorna.

De dagar jag är

Kravet på att använda blinkers gäller väl även polisbilar.