Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningProblem med tåsena?
You need to log in to create posts and topics.

Under förra veckan kände jag ett svagt obehag i höger fot. Det var en först bara en stram/stel känsla i hålfoten. Eftersom det för tillfället kändes bra gav jag mig ut på ett långpass, men efter en mil började det kännas värre. Speciellt i uppförsbacka

Hej!

Det låter som samma problem som jag hade efter ett långpass i julas i snömodd. Jag vilade då i några veckor men tyckte inte att jag blev bättre, så till slut kontaktade jag sjukgymnast. Något jag sen ångrade att jag inte gjort för länge sen!l

Som j

Stramar det så att det nästan känns som att något spricker under foten? Känns det något speciellt om du ställer dig baktill på hålfoten på en tröskel?

Mari: Jag tycker inte det är någon speciell punkt som gör ont. Förra veckan var det bara den strama känslan, nu efter långpasset värker det lite diffust i hålfotsregionen. Om jag vickar på stortån känner jag en sena/muskel som verkar sammanfalla med den

Om du känner på undersidan i hålfoten, kan du inte känna att senan är öm då? Om du liksom följer senan med fingrarna?

För mig var senan öm mer eller mindre från trampdynan till mitt i hålfoten, men ömmast på ett ställe i mitten...

Bra att du bokat en

Nej, tror faktiskt inte att jag kan känna att det gör ont på något speciellt ställe. Det är mycket diffust.

Ortopeden rekommenderar: Nya inlägg med ännu högre fotvalvsstöd, samt ytterligare ett par inlägg att använda till vardags.

Lars, har Du kollat med en idrottsmassör hur Dina vader mår?

Stela och stumma vader tenderar att "dra" i senstråken under fotsulan, vilket kan ge de besvären Du pratar om. Nån slags plantar fasciit, som kan visa sig på många sätt. Kolla på en bild hur fo

Jag stretchar mina vader regelbundet, och gör även tåhävningar. Massörer har inte kommenterat om någon stelhet, fast det var ett tag sen sist. Gör också en hel del övningar barfota för att stärka fötterna.

Absolut skulle jag vilja veta mer om de bakoml

Den sjukgymnast jag var hos började också prata om inlägg, tills hon såg min skeptiska min. Då sa hon att hon håller med, att inlägg inte hjälper mot orsaken till problemen, och att det är mycket bättre att försöka träna bort det. Hon sa att om jag bara ä