Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPronation och ont i knät
You need to log in to create posts and topics.

Jag har börjat löpa, vilket kanske är det absolut roligaste jag gjort i hela mitt liv. Första gången jag provade på det här med löpning var i Februari. Sedan dess har jag intervalltränat i genomsnitt två ggr i veckan. Vissa veckor mer och andra mindre. Fö

Här finns det en del att läsa om löpaknä.

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm
Stretch av ITB senan funkar för vissa.
Allmänna benstykeövningar är bra.

Sök på "löparknä" så hittar du massor av bra tips.
Knäproblem är en "period" i m

(1) Det finns inget som heter "långdistanslöparknä".

(2) Det du fått är förmodligen bara träningsvärk (muskler) eller annan histologisk påverkan (senor, ligament) pga. att du börjat med något du inte gjort förut. Människokroppen anpassar sig över tiden,

- Anders, varför finns det inget som heter långdistanslöparknä?
Läs Löparens nya handbok, där används den benämning.

- Börja med att strecha flera gånger om dagen.
- Massage från en naprapat kan vara en bra idé.
- I mitt fall "kolapsade" högerfoten vid

@ Peter: om det är bra med massage av naprapater, varför inte pröva med ju-ju berlocker? Om din fot "kollapsade" innebär det att skelettstrukturen i foten föll ner och lade sig mot fotsulan? Vem är det förresten som har skrivit "Löparens Nya Handbok"? Är

För det första skulle jag vilja säga att jag nog inte har "långdistanslöparknä" och antagligen inte löparknä överhuvudtaget. Om det nu inte finns något som heter "långdistanslöparknä" så kan jag ju inte ha det? Och efter ha läst artikeln som Erik länkade

Anders: varför skulle ett par bra löparskor kosta 1800 sek? Har du någon bra motivering för detta påstående?

@ Anna ??: Alla mina bra löparskor har cirklat 1800 SEK. Jag har inte riktigt gjort någon vetenskaplig studie med godkända urvalskriterier. Men jag har däremot, under den tid jag haft skor i 1800 SEK-klassen, blivit tvungen att springa i billigare skor av

Anders: ok då, jag har skor för 1300 sek (ok, inte köpta i Sverige, men detta är motsvarande pris på löplabbet), har haft i flera år (samma sko, olika årsmodeller) och är nöjd och glad.

Fröken Pickalurv bör gå till någon som kan göra en funktionskontroll av hela dig för att hitta grundproblemet. Väldigt få människor har en faktiskt benlängdsskillnad.

Jag är överrörlig i massa leder bl.a. bäckenet och som följd roterade dito hit och dit