Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelPuls, anfåddhet, borg funderingar …
You need to log in to create posts and topics.

Det är min fromma förhoppning.

Bättre att fall av de 200-300 sista än de 200-300 första, som jag skulle gjort. (H)

"En bekant till mig som har elittränat på cykel, berättade att inte ens elitcyklister klarar av det. Vid någon undersökning hade mindre en hälften av en grupp elitcyklister orkat till maxpuls. Trotts att ALLA ansåg att de ha legat på max."

Detta är inte

Markku,
jag håller med om att mjölksyratröskeln är vettigt att basera sin träning på.

Däremot tycker jag att maxpulsen ändå är relevant för att se hur hårt man tar ut sig om man tränar ovanför tröskeln. Dessutom är maxpulsen ett bra mått när syftet med

"Dessutom är maxpulsen ett bra mått när syftet med träningen främst är att öka sin syreupptagningsförmåga. En person kan ha låga tröskelvärden men ändå vilja få en snabb boost på syreupptagningen, och då är pulsen en bättre utgångspunkt. "

Johan, kan du

Det här låter "spännande"... 😉

Selvfølgelig kan en finne max-puls på sykkel.

Forslag : Varm opp 20-30min.
3stk. intervaler på 5min i ca. 90% med senkning til 70-80% i mellom
1stk. interval som avsluttes opp en slakk bakke som du hvet du klarer i 20km./h. Her

Linus, jag menar bara att viss träning enbart syftar till att "boosta" vo2max, och då är maxpuls en bättre värdemätare än mjölksyratröskeln. Om man å andra sidan kör tills man tuppar av slipper man tänka så mkt =)

Att testa sig grenspecifikt är egentligen det enda relevanta då tröskelvärden och maxpulsvärden varierar mellan olika grenar.

Jag trodde att maxpulsen var just MAX, oavsett sysselsättning.