Quote from Guest on 14 July 2010, 23:22Jag funderar lite om det finns några tumregler på vilken puls (i % av max) som man optimalt har för olika distanser. Något för oss nybörjare att gå efter.
Eller är det väldigt individuellt, beror det på hur tränad man är etc.
Ligger marathonlöparna (eli
Jag funderar lite om det finns några tumregler på vilken puls (i % av max) som man optimalt har för olika distanser. Något för oss nybörjare att gå efter.
Eller är det väldigt individuellt, beror det på hur tränad man är etc.
Ligger marathonlöparna (eli
Quote from Funbeat user on 14 July 2010, 23:32Tror inte du ska stirra dig blind på %hr. Eliten på 800m når säkert 100% av sin hr redan halvvägs medan en marahtonlöpare ligger på runt 90%.
Däremot har de väldigt höga tröskelvärden, så skulle du själv försöka med detta så skulle du troligen vägga lång
Tror inte du ska stirra dig blind på %hr. Eliten på 800m når säkert 100% av sin hr redan halvvägs medan en marahtonlöpare ligger på runt 90%.
Däremot har de väldigt höga tröskelvärden, så skulle du själv försöka med detta så skulle du troligen vägga lång
Quote from Funbeat user on 15 July 2010, 00:03Nej, varför skulle jag stirra mig blind? Men det kan vara bra att ha som indikation.
Vad har du själv för snittpuls på milen resp halvmara, tex?
Nej, varför skulle jag stirra mig blind? Men det kan vara bra att ha som indikation.
Vad har du själv för snittpuls på milen resp halvmara, tex?
Quote from Funbeat user on 15 July 2010, 00:46Har ingen koll längre. Jag springer numera utan pulsband under tävlingar. Tycker det är lättare att gå efter ansträngningen för att få ett bra resultat.
Om jag skulle gissa så ligger den dock runt 160-165 bpm (~91%) på milen och 150-155 (~86%) på halvma
Har ingen koll längre. Jag springer numera utan pulsband under tävlingar. Tycker det är lättare att gå efter ansträngningen för att få ett bra resultat.
Om jag skulle gissa så ligger den dock runt 160-165 bpm (~91%) på milen och 150-155 (~86%) på halvma
Quote from Funbeat user on 15 July 2010, 06:50jag tycker att pulsen blir lite mindre hoppig ju bättre tränad man är. Speciellt i backar. Kroppen blir lite mer balanserad.
Det finns ju lite tumregler om pulser.
Att ligga på 75-80% på långpass är väl ganska lagom
Intervaller skall man upp till 90%
Sna
jag tycker att pulsen blir lite mindre hoppig ju bättre tränad man är. Speciellt i backar. Kroppen blir lite mer balanserad.
Det finns ju lite tumregler om pulser.
Att ligga på 75-80% på långpass är väl ganska lagom
Intervaller skall man upp till 90%
Sna
Quote from Funbeat user on 15 July 2010, 08:20snubblade över den här sidan för några år sedan när jag slösurfade:
http://hem.bredband.net/triathlon/kondis.htmungefär mitt på den sidan finns en rubrik:
Tröskelpuls under tävling
kanske det som eftersöks?
snubblade över den här sidan för några år sedan när jag slösurfade:
http://hem.bredband.net/triathlon/kondis.htm
ungefär mitt på den sidan finns en rubrik:
Tröskelpuls under tävling
kanske det som eftersöks?
Quote from Funbeat user on 15 July 2010, 10:14Henrik, något i den stilen, ja. (t+)
Henrik, något i den stilen, ja. (t+)
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 09:44Jag tycker de är svårt att veta vad man har för maxpuls. Jag har precis börjat använda pulsband och på mina löprundor (10-20km) kommer jag upp i som max ca 180 och snittar på 170. Hur långt kvar borde det då vara till max? när jag är uppe i max på löprund
Jag tycker de är svårt att veta vad man har för maxpuls. Jag har precis börjat använda pulsband och på mina löprundor (10-20km) kommer jag upp i som max ca 180 och snittar på 170. Hur långt kvar borde det då vara till max? när jag är uppe i max på löprund
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 10:02maxpuls är den puls där du mer eller mindre vill lägga dig ner och dö.
sök på www efter testa maxpuls eller vänta på svar från någon profet här på funbeat.
(min maxpuls testade jag senast i december 2009 i Umeå på Sports Medicine, fick 187 på testcykel
maxpuls är den puls där du mer eller mindre vill lägga dig ner och dö.
sök på www efter testa maxpuls eller vänta på svar från någon profet här på funbeat.
(min maxpuls testade jag senast i december 2009 i Umeå på Sports Medicine, fick 187 på testcykel
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 12:46Jag vet inte heller vad jag har för maxpuls. Har uppskattat den först till 190, sedan till 195, sedan kom jag upp i 199 utan att vara helt slut, så "nuvarande gissning" på min maxpuls är 205. Har inte testat fram den riktiga, men jag tror den borde ligga
Jag vet inte heller vad jag har för maxpuls. Har uppskattat den först till 190, sedan till 195, sedan kom jag upp i 199 utan att vara helt slut, så "nuvarande gissning" på min maxpuls är 205. Har inte testat fram den riktiga, men jag tror den borde ligga