Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 14:39Vad innebär tröskelpuls? 🙂 Får väl ta i lite mer nästa gång och försöka komma upp i max, då måste man vara väl uppvärmd och igång eller? Finns det något säkert sätt att verkligen toppa, ja menar vad är värst för pulsen springa fort eller mycke backe?
Vad innebär tröskelpuls? 🙂 Får väl ta i lite mer nästa gång och försöka komma upp i max, då måste man vara väl uppvärmd och igång eller? Finns det något säkert sätt att verkligen toppa, ja menar vad är värst för pulsen springa fort eller mycke backe?
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 14:59Fort i backe. När du saktar ned så kommer pulsen att slå som högst. När du kör det och det känns som det skall svartna för ögonen, då är du nära din maxpuls...
Fort i backe. När du saktar ned så kommer pulsen att slå som högst. När du kör det och det känns som det skall svartna för ögonen, då är du nära din maxpuls...
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 15:56Jag har inte helt koll på termerna här, men tröskelpuls ? den puls när det om du går över den kroppen producerar mer mjölksyra än vad den hinner ta hand om.
Jag har inte helt koll på termerna här, men tröskelpuls ? den puls när det om du går över den kroppen producerar mer mjölksyra än vad den hinner ta hand om.
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 16:23Johan, rätt uppfattat. Sen borde det väl sägas att all träning under mjölksyratröskeln tjänar till att höja den så det är inget fast värde. Det tar visserligen mer och mer tid att flytta den uppåt ju bättre tränad man är men det kan vara bra att kolla av
Johan, rätt uppfattat. Sen borde det väl sägas att all träning under mjölksyratröskeln tjänar till att höja den så det är inget fast värde. Det tar visserligen mer och mer tid att flytta den uppåt ju bättre tränad man är men det kan vara bra att kolla av
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 16:28Det kan mycket väl stämma. Känns som den har legat på 175 tidigare för mig för att ha hoppat upp till 180 nu.
Jag har som sagt inte mätt eller så, men det märks ganska tydligt hur mycket fortare jag blir trött och väldigt stum och seg i benen om jag lig
Det kan mycket väl stämma. Känns som den har legat på 175 tidigare för mig för att ha hoppat upp till 180 nu.
Jag har som sagt inte mätt eller så, men det märks ganska tydligt hur mycket fortare jag blir trött och väldigt stum och seg i benen om jag lig
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 20:37Säger ens maxpuls något om konditionen eller är det bara något som är olika från person till person? Och tvärtom, vilopuls?
Säger ens maxpuls något om konditionen eller är det bara något som är olika från person till person? Och tvärtom, vilopuls?
Quote from Funbeat user on 18 July 2010, 20:44Din maxpuls kan du aldrig höja, den sjunker ju äldre du blir.
Vilopulsen sänker du dock ju bättre kondition du får, men både den och maxpulsen är fortfarande genetiskt betingade så två personer med lika bra kondition behöver inte ha samma vilopuls.
Din maxpuls kan du aldrig höja, den sjunker ju äldre du blir.
Vilopulsen sänker du dock ju bättre kondition du får, men både den och maxpulsen är fortfarande genetiskt betingade så två personer med lika bra kondition behöver inte ha samma vilopuls.
Quote from Funbeat user on 19 July 2010, 08:22Jag var med i en undersökning där man skulle ta muskelprov från låret, och i samband med det så skulle man ta reda på min maxpuls. Syreupptagningen kontrollerades också genom att man undersökte utandningsluften.
Hur som helst så var det bra att någon pre
Jag var med i en undersökning där man skulle ta muskelprov från låret, och i samband med det så skulle man ta reda på min maxpuls. Syreupptagningen kontrollerades också genom att man undersökte utandningsluften.
Hur som helst så var det bra att någon pre
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 00:26Ja, lite data från kvällens 5000m-försök. Sedan joggade jag tillbaka. 🙂 Min maxpuls är 185, så jag låg på 90-91% sista 3 km.
BILD:http://img146.imageshack.us/img146/4496/runningmilen20100722ele.png
Ja, lite data från kvällens 5000m-försök. Sedan joggade jag tillbaka. 🙂 Min maxpuls är 185, så jag låg på 90-91% sista 3 km.
BILD:http://img146.imageshack.us/img146/4496/runningmilen20100722ele.png
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 10:32De två gånger jag testat 5000m har jag haft ett snitt på 94% av maxpuls under de sista 3000m.
De två gånger jag testat 5000m har jag haft ett snitt på 94% av maxpuls under de sista 3000m.