Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningPulsträning...igen...
You need to log in to create posts and topics.

Att utgå från den åldersberäknade maxpulsen kan vara lite vanskligt. Det kans skilja väldigt mycket från din riktiga maxpuls. Om du tycker att det var väldigt lätt så kanske du har högre maxpuls än så helt enkelt. Bästa sättet är ju att testa fram sin max

Jag tycker att du ska prova hur högt du kommer upp. Leta reda på en hög och brant trappa/backe och spring upp för den så fort du kan, och se hur högt pulsen sticker iväg. Min maxpuls är enligt uträkning 193, men jag kommer upp i 210...

Är det hur högt den kan sticka iväg???eller är det hur högt den borde kunna sticka iväg??är det under ngn tid??Jag kan ta ut mig så rejält att jag kräkts efteråt o det lockar inte ,bara för att få reda på hur högt pulsen kan sticka...Trapp momentet kan ja

Det är hur högt den kan sticka iväg. Om man söker på Google så finns det ganska mycket om hur man själv kan göra maxpulstest. Inte så svårt egentligen.

Nähä..jag får väl kolla detta då..Det var lite bekvämt att gå efter ålder annars..men ja ska nog kolla upp det lite bättre...Anledningen till att det är lite svårt att kolla är pga att jag mycket ofta har en "rusande" puls..ligger lungt o fint för att se

My, det rekommenderas ofta att ha expertis med vid maxpulstest för det kan vara farligt, obehagligt? yes! men sen vet man....

Jag haller med om att man ska testa maxpulsen i stallet for att anvanda aldersformeln, som inte har nagon bra precision. Standardavvikelsen for formeln

Maxpuls = 220 - alder

ar 6.5. Det betyder att 95% av populationen ligger mellan +- 13 slag fran det v

Det lät ju onekligen mycket i skillnad...jaha då får jag kolla efter ngn som står ut m att plåga mig då...;)

Om ingen nu blir irriterad så vill jag gärna fråga en sak till...

Ju bättre tränad man blir så sjunker ju pulsen,,visst???
Man ökar farten o ansträngning då, för att fortsätta utvecklas..
Logiskt.Ja..
Men..samma sträcka jag går idag,förbrände jag mycket

Vilopulsen sjunker för att hjärtat pumpar effektivare om man är vältränad. pulsnivån för liknande belastning lär också sjunka av samma orsak men det finns ett aber o det är mjölksyrans påverkan på hjärtat så pulsen som mätare e inte helt okomplicerad??